31 dec. 2017

"nyårsfirande" i Drögsperyd


Så här "firar jag Nyår" i Drögsperyd i år, med lite välbehövlig och efterlängtad fotvård.



Medan fötterna gonar till sig i det varma vattnet sitter jag och tittar på facebook.... hela startsidan består till minst 95% av nyårshälsningar, och i inboxen finns det ett antal mer eller mindre opersonliga nyårshälsningar och ett litet fåtal mycket personliga. Jag vill, först som sist, passa på att tacka för alla nyårshälsningar och önskar alla som firar nyår ett gott nytt år! Jag missunnar er absolut inte ert firande, och firar för det mesta själv också nyår med några vänner. Men just i år så njuter jag av en lugn kväll i ensamhet.



Vad är det då som händer om 3 timmar? Jo vi vänder blad i almanackan, liksom vi gör varje dag, varje vecka eller varje månad. Inget särskillt speciellt med det, det är bara så vi har bestämt att vi ska dela in vår tid, just dygnet är ju lite logiskt men i övrigt så är det bara överenskommelser om hur vi ska mäta vår tid. Just årsskiftet är väldigt ologiskt. personligen föredrar jag att uppmärksamma solstånden som är en astronomisk verklighet.



Jag vet inte varför, men jag har svårt att finna någon glädje i flockbeteenden och upprepningarnas ritualer. Kanske är det Trollet i mig eller bara trots. Jag finner inget nöje i att åter igen se samma Kalle anka på Julafton, Grevinnan och betjänten på nyårsafton, "Ring klocka ring", domkyrkoklockorna som slår tolv, eller knappt ens Karl-Bertil Jonsson. (Kan du vissla Johanna däremot Älskar jag för den är så bra) Fyrverkerier kan vara snyggt att titta på men det är ett ofog, särskillt som det smäller och sprakar i veckor både före och efter nyår, utan någon som helst hänsyn till djur, andra människor och miljö.


Jag tycker det är väldigt trevligt att umgås och vara social i lagoma portioner, om det inte är alltför många att umgås med på en gång. Allra bäst tycker jag om långa djupa samtal på tu eller tre man hand. Att umgås ett fåtal där man hinner mötas på riktigt, och god mat i vänners lag är ju också fantastiskt.


Och apropå det, för mig är julen inte heller särskillt viktig. I år var det en perfekt jul med många korta möten med få människor. Utöver mötena så gillar jag julmaten, men jag föredrar att sprida ut den över några veckor, också den i lagoma portioner i stället för det överdådiga julbordet som jag alltid äter aldeles för mycket av.


Och härmed önskar jag er alla Ett Gott Nytt Nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar