22 mars 2011

Kuk, Fitta och Knulla

Vilket namn använder du när du talar om dina könsdelar? Vilket namn använder du när du talar om sexakten? Finns det överhuvud taget några bra namn?

Penis, Kuk, Snopp, Stake...
Vagina, Fitta, Sköte, Mus....
Samlag, Knulla, Älskog, Ligga med....

Det finns oändligt med namn, fler än för ngn annan kroppsdel eller aktivitet, tror jag. Men finns det ngt namn som känns riktigt bekvämt? Kanske har du lyckats hitta namn som känns bekväma för dig, men det gäller bara för dig, för ngn annan kan de mkt väl upplevas som skällsord eller alltför kliniska.

Att det är på detta viset speglar ngt, ingen har problem med namn som Näsa, Öra, Fot, Arm eller Äta, Gå, Hosta, Sova. Alltihopa är naturliga kroppsdelar och aktiviteter. Så vad speglar detta?

Att äta är en njutning, det kan vara oerhört skönt att promenera, att hosta är kanske inte så trevligt men det är ett väldigt funktionellt och naturligt sätt att hålla luftrören rena från slem , bakterier och främmande föremål, att sova när vi är trötta är också både funktionellt och fantastiskt skönt.

Men inget av detta kan väl mäta sig med upplevelsen av riktigt bra sex. Och ändå, när vi ska prata om kanske det vackraste vi har, då finns det inte ord som känns bekväma. Det är en tydlig spegling: Vi är inte bekväma med sexualiteten. Det finns säkert många orsaker till detta, men säkert är att det är kulturellt betingat. Och lika övertygad är jag om att detta är en av de stora bovarna bakom våldtäkter och andra former av sexuellt missbruk. Det finns kulturer där sex och nakenhet är lika naturligt som att äta och sova, i sådana kulturer förekommer inte sexuellt missbruk. Ser vi oss omkring bland våra medvarelser bland andra arter på vår jord så är vi också väldigt ensamma om att inte se sex som ngt naturligt.

Jag tycker att det är tragiskt att det är så här. Jag vill kunna prata om min kuk utan att det känns fult för dig. Jag vill kunna prata om ditt sköte utan att det känns kliniskt för dig. Och jag vill kunna ha älskog som den mest naturliga sak i världen. hur ska vi kunna vinna tillbaka namnen? hur ska vi kunna vinna tillbaka vår sexualitet?

Jag tror att detta är så väldigt laddat och tabubelagt (ta en kort stund och tänk efter vad du kände och tänkte när du såg rubriken och bilden till detta inlägget, så kanske du får en liten aning om hur tabubelagt det är för dig). Jag tror att sexualiteten kanske är det som vi är mest rädda för. Det borde vara krig eller våldsbrott. Men titta på TV en vecka, kolla hur många minuter krig och våldsbrott skildras, jämför det med hur många minuter naturligt sexliv skildras. Där tror jag vi ser en bild av hur illa läget är. Det kommer nog inte att gå på en dag att vinna tillbaka sexualiteten.

Vad kan vi då göra för att vinna tillbaka den? Jag vet inte, men jag tror att ju mer naturligt vi kan förhålla oss till vår kropp och sexualiteten desto bättre relation kan vi ha till sexualiteten. Måste jag verkligen ta på mig en morronrock när jag går på toaletten mitt i natten? Är det inte egentligen bara bra om barnen får se sina föräldrar hångla lite? Skulle vi kanske kunna prata om sex annat än i sovrummet, och även om ngn kan höra oss? Så klart kan vi inte gå från 0 till 100 på en sekund. men vi kan tänja på våra gränser så långt vi förmår, för vår egen skull och inte minst för våra barns skull.

3 kommentarer:

  1. jag funderar . det kändes lite pirrigt och spännande när jag läste texten,, lite som om det var något extra,
    det är klart det finns en något förbjudet i det hela.. det ska vara lite extra,, något utanför det där som att äta, hosta, promenera.. det måste få vara spännande,, så är det för mig ,
    samtidigt så vill jag inte det ska vara fult eller tabu ... eller förbjudit,, utan bara underbart,, tillsammans,..

    sen vila ord,, det är svårare ,, erkänner att jag har svårt att använda orden som, är förknippade med sex akten,, men rent kliniskt är det lättare.... måste nog jobba med det , är det skulden som speglas,,

    SvaraRadera
  2. Var inne och forskade i det gamla namnet älskog, sökte på google och såg denna bild i miniatyrformat, trodde det var något från antiken, typ en hieroglyfliknande målning. Men icke. Jag fastnade dock lite i texten. Inget känns obekvämt, men jag håller med dig om att tabufenomenet säkerligen bidrar till sexmissbruk och våldtäkter, bra tanke. Jag måste inflika med en sak, jag talar nu bara för min egen del, ju mindre tabubelagt, fisförnämt, hemligt och osäkert, desto hetare och bättre sex blir det. Någon kanske får en tankeställare av ovan nämnda.

    SvaraRadera
  3. Hurra vad bra!!! :-D Är så trött på att man ska skämmas över sin sexualitet! Det är hur naturligt som helst!

    SvaraRadera