31 maj 2011

Kärlek




När jag säger "Jag Älskar dig!" så betyder det egentligen "Jag är i kontakt med Kärleken i mig i mötet med dig!"
Jag kan aldrig känna Din Kärlek, Du kan aldrig känna Min Kärlek. Men vi kan mötas i Kärleken tillsammans, vi kan komma i kontakt med vår egen Kärlek i vårt möte. Därför så finns det inga gränser för hur många vi kan Älska på en gång, för det handlar inte om människorna vi Älskar, det handlar om att vi är i Kärleken.

Tänk dig att du alltid är i kontakt med din Kärlek, då kommer du att Älska alla som du möter. Du kanske möter 10 människor på en dag, du kanske möter 100 och är du hela dagen i kontakt med din Kärlek så Älskar du alla 100 människorna. För det har inte med dem att göra, det har med dig att göra.


Sedan finns det en del människor som gör att vi kommer mindre i kontakt med vår Kärlek än andra. Det är inte dom det handlar om. Det handlar om att vi i det mötet kanske går in i något drama eller mönster, att vi helt enkelt av någon anledning förlorar kontakten med vår Kärlek.

En del av de människor som vi möter kanske harmonierar bättre med våra energier på flera plan, kanske både fysiskt, intellektuellt, känslomässigt och andligt. Då händer det kanske något mer,vi kanske blir förälskade.

Det är jättemysigt att vara förälskad men det kan bli så att förälskelsen får oss att förlora kontakten med Kärleken. Förälskelsen får oss att drömma, förälskelsen får oss att berätta berättelser om den den Älskade och om oss själva och den vi Älskar. berättelser om hur vi kan uppleva mera Gemenskap och Kärlek. Det är berättelser som inte är här och nu. Det är berättelser som befinner sig i framtiden eller i det förflutna, och Kärleken kan bara finnas här och nu.

Så när vi blir förälskade så kanske vi förlorar kontakten med Kärleken, kanske inte i mötet med den älskade, i mötet är vi nog i kontakt med Kärleken. Men sedan då? Sedan kanske vi i stället för att vara i Kärleken sitter och drömmer om en framtid, och det är inget fel, vi kan drömma i nuet. Men om vi inte är i nuet, om vi använder vår tid till att sitta och vänta på nästa möte eller till att drömma om det förra mötet, då är vi inte här och nu, då är vi inte i Kärleken.

När våra drömmar om Kärlek blir omöjliga då pratar vi om olycklig Kärlek. Vi kanske inte delar samma drömmar eller vi kanske bor för långt ifrån varandra. På något vis kan det vi drömmer om att uppleva tillsammans vara omöjligt. Men det är inte Kärleken som gör oss olyckliga, det är förälskelsen, våra ouppfyllda drömmar och förväntningar som gör oss olyckliga.

Kärleken är alltid lycklig! Även om det är så att drömmarna inte går att förverkliga med den Älskade så har vårt möte hjälpt oss att vara i Kärleken. Den vi mött har egenskaper som gör det lätt att vara i Kärleken. Även om den människan försvinner ur vårt liv eller får en annan position så finns bilden kvar. Vi har en tydligare bild av de människor och egenskaper som gör det lätt för oss att vara i Kärleken, nu blir det lättare för oss att känna igen de människorna och egenskaperna  när vi möter dem.

Även om förälskelsen och Kärleken inte leder till en framtid då vi är mera i Kärleken tillsammans, så kan vi göra den till en Lycklig Kärlek.

2 kommentarer:

  1. Tänk att man skulle behöva leva så länge innan man kom fram till det :)

    Har funderat länge på varför jag inte träffar nån dam då jag skulle tycka det vore mysigt med lite närhet.

    Men faktum är att när tycke uppstår så backar jag av rädsla för att mista mig själv. Att gå ner ett steg igen SaS. Det tog lång tid att klättra upp och nu när jag står här och kollar ut över allt det vackra runt mig så längtar jag inte ner igen. Jo visst efter närhet då och då,men inte efter krav och ägande.

    Jaget har funnit sig självt och blivit helt... Egon fick bita i gräset *S*

    Och det bästa var att det kändes skönt att sparka ut den drummeln efter så många år av nojor och ömklighet.

    Sänder en tanke till alla män som brottas med sina egon.

    Släpp rensa ut må bra !

    Kram



    N

    SvaraRadera