10 okt. 2013

Vem betalar?

Spelar det någon roll vad jag gör? Det är uppenbart att vi påverkar miljön och klimatet med vår framfart här på jorden. Östersjön blir allt mer förorenat och politikerna kan inte enas om att minska utsläppen från trafiken. I Fukushima läcker tonvis med högradioaktivt vatten ut i havet och ändå pratar våra politiker hela tiden om avveckling samtidigt som de gör det möjligt att bygga nya reaktorer och driva de vi har längre. I Kina byggs varje dag kolkraft som släpper ut mer och mer koldioxid och stoft i atmosfären. Orangutangernas livsmiljö skövlas för att vi ska kunna få billig palmolja i våra livsmedel....

Listan kan göras lång på sådant som har stor uppenbar negativ miljöpåverkan samtidigt som makthavarna verkar helt impotenta när det gäller att besluta om åtgärder utan i stället verkar jobba i rakt motsatt riktning samtidigt som de på olika sätt fyller vår plånbok med valfläsk. Lika lång är listan på sådana beslut som gör orättvisorna i vårt land och världen större...

När inte ens makthavarna kan ta de stora besluten som betyder något vad kan jag göra då? Allt som jag gör känns som en piss i Mississippi och jag frestas lätt att låta plånboken styra i allt jag konsumerar.

Men när något är billigt så är det någon annan som får betala, Ofrånkomligen!

Köper jag fläskkött från Danmark eller vilket annat Europeiskt land som helst då är det från grisar som lever dubbelt så trångt som de svenska grisarna. Det finns ett EU-direktiv om förbud mot kupering av grissvansarna, men det efterlevs bara i Sverige (och Finland tror jag), det innebär att man kan ha dubbelt så många grisar på samma yta... grisarna blir stressade om de lever så trångt... och börjar bita varandra i svansen... då klipper man av svansen så är det problemet löst... Enkelt!

Vad är väl en gris utan knorr? Det är grisarna som får betala för min billiga kassler med sin knorr och med stress, och säkert är det också så att det kött som kommer från stressade djur är mindre hälsosamt. Vi vet alla hur vi själva mår allt sämre av ständig stress, hur vi spänner oss och får ont, vi drabbas av än den ena än den andra krämpan, men det är inte bara hur vi mår det är helt enkelt så att stress förgiftar vår kropp genom att inte tillåta den att ta hand om sig själv som den är ämnad, ungefär som vårt hem blir allt smutsigare om vi inte tar hand om det.

Samma sak gäller för allt annat kött, utländska djur har det sämre än svenska. djuren får betala vår billiga mat.

Vill jag sedan ha kött från djur som inte bara mår bättre utan som rent av är glada och får leva nästan naturligt då betalar jag ytterligare några tior och köper Krav-märkt kött!

I butikerna finns allehanda produkter med handlarnas egna lågprismärken för runt halva priset jämfört med andra märken, jag köper ganska ofta Ica-basic djupfrysta grönsaker för de är mycket billigare, (också gillar jag inte Findus av solidariska skäl). Men vem är det som betalar? Sveriges konventionella odlare använder mängder med gifter (s k växtskyddsmedel) i sin odling, energikrävande konstgödning körs ut i odlingarna... Men! De svenska reglerna och kontrollen är ändå milsvitt bättre både för både naturmiljön och arbetsmiljön. Lågprismärkena är nästan alltid importerade från något land där det går att producera billigare p g a sämre miljöregler och/eller sämre arbetsskyddsregler, därmed är det även denna gång en sämre produkt som jag köper även om det inte får finnas några nämnvärda rester av bekämpningsmedel, dioxiner eller tungmetaller i maten som importeras (liksom i den svenska) så är ändå produkten mer exponerad för sådant och rimligtvis är risken större att det slinker igenom något, dessutom så tror jag fullt och fast att även växter kan bli stressade och att vi mår bättre om också våra grönsaker får behålla sin "knorr" och leva så naturligt som möjligt.

En av de största bovarna för klimatet är transporterna och dess koldioxid-utsläpp. Hur äpplena från Chile kan vara billigare i affären än de från Kivik är för mig en fullständig gåta, någon måste få betala mellanskillnaden. Jag antar att det är lantarbetarna och miljön i Chile som får betala en stor del av kostnaden.

Dessutom så får klimatet betala dyrt...

Jag hade önskat att handeln införde en klimatdeklaration på varje produkt liknande den energimärkning som finns på vitvaror, då hade jag tydligt kunna se att klimatet får betala en stor del av priset för mina billiga varor. Enl. http://www.klimatmarkningen.se/wp-content/uploads/2009/11/2010_1_transporter.pdf  så ansvarar transporten av de Chilenska äpplena för utsläpp av 346g. CO2-ekv/Kg äpple medan de från Kivik bara ansvarar för 45g CO2-ekv./Kg äpple (Detta trots att de svenska äpplena fraktats den långa vägen via Icas central-lager etc.), om butiken här i Bromölla skulle få sin leverans direkt från odlaren i stället, om bilen inte skulle vara särskilt miljövänlig (utsläpp 2,34g CO2/km) och om den totala transportvikten skulle vara 100kg äpplen, då skulle transporten ansvara för ca 1,68g CO2/Kg Äpple. T o m om jag skulle köra själv till odlaren med samma dåliga bil och hämta 5 kilo äpplen så skulle utsläppen bara bli 33.6g CO2/kg äpplen.

Så kom inte och säg att vad jag gör inte spelar någon roll!

Jag använder de hundralappar som jobbskatteavdragen gett mig (och som skolan, vården, försämrad a-kassa och sjukpenning... fått betala för), till att handla så mycket Ekologiskt och närproducerat som möjligt.

Säg att jag bär hem 5 kg livsmedel i veckan (det är säkert mer), att jag enbart köper svenskt och i så stor utsträckning som möjligt väljer ekologiskt och närproducerat (kanske på torget eller direkt av producenten). Om 10% av detta tidigare var utlandsproducerat, 80% var fraktat långt inom landet och 10% närproducerat. Då motsvarar mina varor ett utsläpp av ca 356g CO2/vecka. Om jag då i stället handlar 5% utlandsproducerat, 10% som fraktats långt inom landet och 85% närproducerat, då motsvarar det ett utsläpp av ca. 142g CO2/vecka vilket är mindre än hälften.

Och om alla gjorde så....!

Kom sen inte och säg att mitt agerande inte spelar roll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar