7 okt. 2013

Storebror ser dig

Mad jämna mellanrum förfasar sig människor över att FRA och NSA kan läsa vad de skriver på nätet, Nu senast med Snowdens avslöjanden. På Facebook får jag riktad reklam utifrån min övriga aktivitet på nätet utan att jag bett om det. Även det skulle jag kunna uppleva som integritetskränkande. Fler och fler offentliga platser kameraövervakas till en del människors förskräckelse.

I stället undrar jag, vad är problemet? vad är det vi vill dölja? skäms vi över någon del av oss och vårt agerande? eller gör vi något olagligt? (i så fall är det ju bra att lagen upprätthålls).

Jag skulle föredra mer öppenhet och mer transparens, framför allt från "Storebrors" sida. Det är helt oacceptabelt att våra folkvalda agerar bakom vår rygg i det fördolda utan insyn. Vi har valt dem att styra på vårt mandat då måste vi också kunna se att de sköter sig. Likaså så skulle jag önska att handeln märkte alla sina varor med en klimatmärkning, likt den energimärkning som idag finns på vitvaror. Jag vill kunna se direkt i hyllan hur mycket koldioxid per kilo av en vara det går åt för att producera och frakta en vara till butiken. Som det är idag så är det nästan enbart priset som vi lätt kan jämföra och där kan mycket väl ett närproducerat äpple vara dyrare än ett från Chile, men med en klimatmärkning skulle jag troligen lätt kunna konstatera att det lägre priset är på miljöns bekostnad.

Det är med våra relationer till företag och makthavare som med våra nära personliga relationer att de vinner på ärlighet och öppenhet i alla lägen. Den enda som förlorar på öppenhet är den som har något att dölja, och då har den ju redan skadat relationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar