20 aug. 2011

Stanna hemma mor!


Om i ödslig skog
ångest dig betog,
kunde ett flyktigt möte
vara befrielse nog.

Giva om vägen besked,
därpå skiljas i fred:
sådant var främlingars möte
enligt uråldrig sed.

Byta ett ord eller två
gjorde det lätt att gå.
Alla människors möte
borde vara så.

[Hjalmar Gullberg]


Vi finns för varandra, bara så
Vi är en enda mänsklighet
Som behöver varandra 
liksom varje cell i vår kropp behövs

Att mötas i respekt
Öppet utan förväntningar
Utan krav eller berättelser
Bara se varandra där vi ÄR

Räcka varandra handen 
till stöd på vägen
"Alla människors möten 
borde vara så"

Men så blir det inte alltid. Ibland finns det flera som deltar i våra möten, människor som är närvarande men inte där.

Jag har många sådana möten som Hjalmar Gullberg beskriver i sin dikt. Men när någon kommer mig riktigt nära, när någon blir extra viktig för mig, när jag börjar drömma om en vardag tillsammans. Då finns min mor med i mötet.

Då börjar jag leta efter tecken på att jag blir avvisad eller utanför, jag tror att den andra ser en massa fel i mig. Jag börjar slingra mig för att vara till lags, för att duga och inte bli avvisad, samtidigt som jag blir trotsig för att visa att jag minsann är jag.

Då är det inte längre Henne jag möter, då ser jag inte Henne längre, då är det min mor jag möter igen.

Idag är jag tacksam för dig mor, idag kan jag se den Kärlek som du gav mig, och jag är så glad för det.
 
Men i mötet med min livskamrat där har du inte att göra! Du får gärna möta henne, men inte vandra med oss på vår väg genom vardagen! Hon är värd så mycket mer respekt än så, hon är värd att mötas som den hon ÄR och inte som en avbild av dig. Hon är värd att möta mig som den jag ÄR och inte den lille pojken som vill ha Kärlek och bekräftelse av dig.

Och jag är värd så mycket mer respekt. Jag är värd att möta min livskamrat som den jag ÄR, inte som en liten pojke som längtar efter mors Kärlek.

Nästa gång jag möter någon som får mig att drömma om en vardag tillsammans då får du stanna hemma mor! Så kommer vi och besöker dig där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar