22 apr. 2012

Alkemisten

Alkemisten står för Transformation, han söker "de vises sten" och med dess hjälp omvandlar han sedan oädla metaller till guld. I överförd betydelse så handlar det om att omvandla något som vi upplever som "negativt" eller som inte gagnar oss till något "positivt" som gagnar oss. Vi kan omvandla helvetet till ett paradis, ett misstag till en seger, sorgen till glädje, smärtan till en gåva....

Jag tror att en av de viktigaste meningarna med Livet är att finna ett sätt att må så bra som möjligt. Vägen dit kan vara väldigt olika för oss, var och en måste finna sin väg och sina redskap som hjälper oss att må bra. Vi behöver finna vår "de vises sten" som kan omvandla vårt Liv så att vi mår så bra vi kan, vi kan omvandla livet till "guld"

Alkemisten uppmanar oss att finna vår "de vises sten"

Baksidan av Alkemisten varnar oss för att använda de redskap vi finner som ett medel att fly från allt det vi upplever som "negativt", allt vi upplever är en gåva och vi behöver smaka på de gåvorna också för att kunna uppleva godsakerna, "de vises sten" bör vi endast använda för att inte fastna i det "negativa" annars kan det bli som för kung Midas, allt blir guld, vi finner då snart att guld inte går att äta.


Klicka på bilden för att dra
dina egna tarotkort!

3 kommentarer:

  1. trevligt inlägg :D, jag själv har börjat hitta den vises sten. I alla fall tror jag det. Jag har slutat jämföra mig med andra och sträva utåt. Jag lyssnar till mitt inre och är sann mot mig själv, där bor min vises sten.
    Ha en skön söndag! kram

    SvaraRadera
  2. Så vad består vi då av ~ vilka vi' varken luft eller vatten / Jodå' de blev till guld de också

    SvaraRadera
  3. Så vad består vi då av ~ vilka vi' varken luft eller vatten / Jodå' de blev till guld de också

    SvaraRadera