28 dec. 2010

Den dolda egoismen (av Sanna Nova Emilia)

 Läs om våra dolda motiv av Sanna Nova Emilia

Jag har kallat det för altruism och empati
Jag har kallat det för omtanke och kärlek
Men jag har alltid tillfredsställt andras behov
på grund av egoism och rädsla
Jag har kallat det för omsorg och välvilja
Jag har kallat det för genuin värme
Men jag har alltid stulit andra människors kraft
genom att ständigt finnas där för dem
Jag har kallat det för generositet
Jag har kallat det för att hjälpa
Men jag har enbart kontrollerat andra människor
Manipulerat andra människor
för att få dem att älska mig
och aldrig lämna mig…

Jag har kallat det för omtanke
Men det var aldrig någonting annat än beroende
Jag har kallat det för kärlek
Men det var aldrig någonting annat än rädsla
Jag har kallat det för generositet
Men det var aldrig någonting annat än skuld
Och jag tömde mig i bottenlösa tunnor
För mitt beroende, min skuld och min rädsla
visste ingen botten...

När jag drog tillbaka min energi
utan rädsla att förlora
och utan rädsla att inte vara älskad
så kallades jag för egoistisk och kall
När jag drog tillbaka min energi
så kallades jag för en kärlekslös svikare
För kontrollerande
Manipulativ
Självupptagen
Oempatisk
När jag drog tillbaka min energi
Så kallades jag för ogenerös och ohjälpsam
Men först nu så kan jag ge av hela mitt hjärta…

[Sanna Nova Emilia]

4 kommentarer:

  1. oj
    vad detta är sant.
    och vad ont det gör att se sig själv
    hur det har varit och hur man gjort
    nu är nya stundande tider , och energiern ska fyllas på med ny fris energi,,
    tack sanna och sigge ,, för jag får upp ögonen...

    SvaraRadera
  2. lånar den till min blogg ..
    bara för detta säger egentligen allt om mig,,,
    om min oförmåga att ge något mer ...
    http://evagunilla.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Låna på... Sanna är säkert bara tacksam för att få sprida sina ord.

    Tror att vi alla ibland haft andra motiv än de vi trott, men så gott när vi finner drivet i vårt Hjärta!

    Kramar om

    SvaraRadera