20 mars 2012

Vårdagjämning

Idag infaller Vårdagjämningen, det innebär att det idag råder balans mellan ljus och mörker. Idag är dag och natt lika långa.

Kanske är alla dagar lika, kanske spelar det ingen roll om det är den 20/3, den 9/10 eller den 6/5. Varje dag får den betydelse som vi ger den. Jag väljer att ge den här dagen en massa betydelse.

För mig är den här dagen början på odlingsåret, nu kan jag börja bereda jorden och göra den redo att ta emot frön och plantor. Nu kan jag börja att förkultivera de plantor som ska planteras ut senare. Nu är det tid att beskära de sista fruktträden.

Jag gör den är dagen till början på växandet både i det yttre och det inre. Min Kreativitet har vilat en tid, nu tänker jag låta den växa.

Detta är också en bra dag för att kolla hur det är med balansen i mitt Liv. Jag ser att jag behöver balansera Lek/Vila/Görande/Kreativitet. Eftersom jag just nu behöver stöd i detta så skapar jag ett schema där jag delar in den lediga tiden. Först på schemat kommer Leken, den ger mig kraft att gå vidare, därefter kommer Kreativiteten för det är den som jag vill ge mest energi just nu. Görandet följer därpå för att jag inte ska tappa bort det och sist på schemat har jag Vilan för den är lika viktig som de andra, får den inte sitt utrymme så blir det inte heller så mycket bevänt med de andra. Jag ser också till att lämna "fri tid" på mitt schema för utan den så kommer hela mitt jag att protestera och känna sig trängd i ett hörn.

Vad vill du låta Växa i ditt Liv?

Vad behöver du Balansera?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar