5 aug. 2013

Jag äger inte sakerna, de äger mig.

Städa, städa varje fredag också varje jul, det tycker jag INTE är kul!

Just nu håller jag på att röja i mitt gamla hus i Tollarp, sedan jag sen tre månader blivit sambo i en liten 3a... Det är inte klokt vad jag samlar på mig saker, en massa prytlar som jag inte behöver, men som kan vara bra-att-ha och varför slänga och slösa på jordens resurser när det finns plats för dem!

Det finns torpar-blod i mina ådror, en del av mig som säger att inget får förfaras, utan allt ska tas tillvara. Det är en vacker och klok del av mig, men inte alltid så tidsenlig, och inte alltid så funktionell med det liv som jag lever idag.

Kanske blir jag en dag en i stort sett självhushållande torpare som lever enkelt på det som jorden kan ge, då behöver jag inte jobba så mycket och jag får tid att ta vara på allt Livets Överflöd, stoppa i påsar och burkar, så bra då att ta vara på varje brödpåse och varje glasburk som jag ofrånkomligen måste köpa när jag trots allt behöver någon produkt utifrån.

Men som det idag är så lever jag inte det livet, jag jobbar heltid och har sällan någon tid eller ork att göra själv eller samla från naturen. Möjligen bakar jag mitt bröd under korta perioder från tid till annan, kanske gör jag då också lite eget pålägg som jag kan stoppa i gamla keso- eller creme fraiche- förpakningar, och någon gång samlar jag lite örter till te eller plockar lite svamp. Men att spara 2-4 brödpåsar i veckan och minst ett tiotal glas- och plast- förpackningar i månaden, blir absurt.

De flesta tycker jag är knäpp när jag säger att de 78 kvm med lika stor biyta som jag och sonen bott på är på tok för stort, de flesta vill ju hellre ha större och större boende verkar det. Men inte jag, jag vill i stället bo enklare och mindre, där jag inte har plats med mer saker än just de jag verkligen behöver och klarar av att hålla ordning på.

Att städa och hålla ordning är verkligen inte min grej, jag vill för det mesta prioritera andra saker, fast helt sant är det inte, jag är faktiskt väldigt bra på att just hålla ordning... under förutsättning att jag inte har mer att hålla ordning på än jag orkar med.

Som det nu är så har jag haft en någorlunda ordning på ungefär en tredjedel av bostaden, medan det i de resterande 2 tredjedelarna enbart har hopat sig röra av alla sorter. Men inte ens den tredjedelen som jag har använt har jag haft kraft att hålla någon riktig ordning på eftersom röran i resten av huset tagit min energi.

Vi går till affären och köper en massa saker som vi vill ha eller tror oss behöva, vi tror att vi äger de sakerna men det är inte sant, vi kan aldrig äga någonting mer än vår egen upplevelse allt annat är till låns (och kanske även den). I stället blir det ofta så att sakerna äger oss och vill ha mer.

Tänk dig att vi köper en bok, kanske är den mycket bra och ger oss en massa insikter om oss själva och Livet, kanske vill vi behålla den, kanske vill vi äga den. Då behöver vi genast en bokhylla att ställa den i, vi köper eller bygger en hylla och allt borde vara frid och fröjd, men se hyllan vill ha mer. En tom hylla är inte särskillt vacker, vi behöver fler böcker och andra saker att fylla den med. Kanske behöver vi också en ny soffa som vi kan sitta och läsa alla våra böcker i, sagt och gjort vi skaffar soffan, men nu behöver vi också nya gardiner som machar soffan, ett annat soffbord och kanske en ny matta....

Boken vi köpte var ju väldigt bra och givande men kommer vi att läsa om den igen? För min del är det iaf så att av alla de böcker jag köpt under årens lopp så är det högst 5% som jag någonsin tittar mer än en gång i (och då rör det sig oftast om praktiska böcker om t ex matlagning eller odling), resten skulle jag direkt kunnat ge bort eller sålt, kanske skulle jag aldrig ens köpt den utan i stället lånat den på ett bibliotek.

Men jag gjorde misstaget att vilja äga den och blev genast ägd av den i stället, och den började erövra mitt hem med an massa andra saker som jag måste sköta och ge energi, vare sig jag vill eller ej...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar