2 aug. 2013

Aldrig skämmas - Aldrig döma

Jag lever efter en viktig regel:

Jag gör aldrig något som jag skäms för, och jag skäms aldrig för något som jag gjort.

Att skämmas är bara att göra sig själv illa, jag vet ju att jag gjorde mitt bästa efter de förutsättningar som jag hade i den stunden, vad finns det då att klaga på eller döma! Bättre än vårt bästa kan vi aldrig göra. Och inte heller sämre, visst kan vi agera annorlunda och visst kan vi i efterhand se att det vi gjorde inte blev så bra, men det val vi gör i stunden är alltid vårt bästa, och när vi upplever att det inte blev så bra, då är det också bra för då kan vi välja annorlunda nästa gång.

För mig är denna insikten viktig, för det innebär att jag slutar döma både mig själv och andra, alla gör vi vårt bästa alltid efter våra förutsättningar i stunden, bättre eller sämre kan vi aldrig göra.

Också när det blir fel är det rätt, för hur skulle vi annars kunna lära oss något.

"Du ska icke döma på det att du icke må bliva dömd, ty med den dom som du dömer skola du ock dömas"

När vi själva eller någon annan gör ett misstag så behöver vi inte något dömande, utan snarare en förlåtande och stödjande hand.

1 kommentar:

  1. Inte lätt att säga så om sig själv när andra blir lidande, syftar främst på ens barn, av att man inte är, ja, perfekt,

    SvaraRadera