23 sep. 2010

Rädslan som en vän



Tidigare publicerad på Facebook den 23/9-10

Gryning under fullmånen och stjärnorna, eftersom Kristianstadsbladet haft vänligheten att aktualisera ämnet (se länk!) så funderar jag över rädslor. Nu finns det även en artikel i ämnet i tidningen Näras Nr.1 2011, därför publicerar jag texten igen. (tyvärr har jag ingen länk till denna artikel)

Här i höstgryningen är det inget jag är rädd för, det är i mötet med människor som våra rädslor ställer till det. Det är rädslorna som får oss att skapa konflikter i stort och smått, rädslorna får oss att dömma andra människor. Rädslor får oss att inte våga vara öppna och ärliga i våra möten.

Rädslan ar en sund känsla, precis som vi fått våra ögon att se med, och våra fötter att gå med, så har vi fått vår rädsla för att den ska skydda oss. Rädslan är som en varningsskylt i trafiken, den säger: "Ta det lugnt, se dig för!" men den säger inte "Stopp!" Tvärtom ser jag den också som en påbudsskyllt, en liten blå skylt med en pil som pekar vart vi ska gå, för hade det inte varit viktigt för oss så hade vi inte varit rädda.

Varje gång det finns något som upprör oss eller väcker starka känslor i oss, så kan det vara sunt att ta ett steg tillbaka och fråga sig:
"Vad är jag rädd för?"
"Varför blir jag arg, ledsen eller rädd?"
"Vad är det min rädsla vill peka på nu?"

Som detta med reaktionerna på valresultatet. Människor som förut accepterat att deras vänner sympatiserat med SD dömmer dom plötsligt. Varför det? Jo för att de är rädda. Innan var det ok, man hade överseende, närmast som med ett oförstående barn, men nu är man rädd för att det som hände i tyskland under 30-talet ska upprepas.

"Ta det lugnt, se dig för!"
Stanna inte i rädslan och låt den bli en Stopp-skylt....
"Vad är det jag är rädd för?"
... utan låt den visa vägen...
"Vad vill jag se i stället?"
"Hur kan jag komma dit?"
"Vad kan jag göra för att skapa den värld jag vill se?"

Eller när det uppstår en konflikt i vår närmaste rellation:

"Ta det lugnt, se dig för!"
Stanna inte i rädslan och låt den bli en Stopp-skylt....
"Vad är det jag är rädd för?"
... utan låt den visa vägen...
"Vad vill jag se i stället?"
"Hur kan jag komma dit?"
"Vad kan jag läka i mig själv för att skapa en relation där jag kan vara i Kärlek istf rädsla?"

Om vi ser rädslan som en vän, som en gåva, då kan den bli en värdefull hjälp på vår väg mot hållbar värld i Fred och Kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar