1 jan. 2013

Rätt andlighet (av Veronica Schmidt)




Text och bild lånad av Veronica Schmidt

Det finns ett fantastiskt och oerhört enkelt devis: "Religion devides, spirituality unites". Därav har jag aldrig betraktat mig som religiöst lagd, jag tror på enighet, eftersom vi är alla sprungna ur samma gudomliga källa. Vi är alla ett. Religion är mänsklighetens uppfinning. Därför finns det så många olika inriktningar som alla hävdar vara den enda "rätta", den som gud själv instiftade. Otaliga är de krig som utkämpats i guds namn, de liv som krävts för att någon har känt sig utnämnd av gud till att på jorden skipa rättvisa, se till att endast de med "rätt" tro ska finnas till ...

Vi är andliga varelser, vackra eviga själar med gudomligt ursprung. Andlighet och tro på detta har inget med religion att göra. De handlar om allomfattande kärlek, gudomligt ljus, utveckling och lärdom. Kärleken inkluderar, inte exkluderar. Den fördrar allt och kräver inget. Kärleken, precis som andligheten, är ...

De som hävdar att de vandrar i ljus är fortfarande ofullkomliga människor, det är vi alla. Och rätt som det är leder stigen bort från ljuset. Kärleken förvandlas till egennytta eller till en kamp. Rätt som det är vill några påstå att det finns "rätt" och "fel" andlighet. Men - andligheten bara är, precis som kärleken. Kanske menar de att det finns människor som ger sin andlighet fel uttryck. Deras handlingar tyder på att de har avvikit från stigen. Vad vet jag? Det enda jag vet är att det inte finns olika sorter andlighet. Den som älskar, som inkluderar, förenar, lär och accepterar. Den lyfter dem som faller, värmer dem som fryser, tröstar dem som lider, tar in de ensamma och övergivna, ger hopp till de förtvivlade.

Det enda som krävs för att leva i enlighet med sitt livs ändamål och mening är att bestämma sig för det. Med innerlig tacksamhet för varje dag och dess lärdomar, möten med andra människor, nya upplevelser. Varje morgon fattar jag det beslutet: idag ska jag leva i tacksamhet och lycka över allt jag har fått. Idag ska jag sprida välvilja och kärlek. Idag ska jag älska, inkludera, räcka fram en hjälpande hand. I både smått och stort ska jag LEVA.

I varje ögonblick upplever jag sedan "boomerang-effekten". Vänlighet kan inte ges bort, för den kommer alltid tillbaka. Det man ut i världen sänder, eller som man säger på engelska: what goes around, comes around.
Jag kan inte fatta det beslutet åt andra. Lika lite som jag kan göra någon miserabel kan jag göra någon tacksam och lycklig. Men jag vet att jag vill leva i en vacker, kärleksfull värld, och jag är den enda jag kan besluta åt.
Säger du att människor är elaka, att världen är en hemsk plats, att livet är svårt? Tror du på att förändring är möjlig? Var kan vi då börja om inte hos oss själva? Mitt liv har varit allt annat än en räkmacka. Men det är inte trots det jag är lycklig, det är tack vare det.

"If you don´t get a smile, give one away. Because the ones who do not have a smile to give you are those in a desperate need of one."

[Veronica Schmidt]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar