17 jan. 2013

Allt som finns

Kan vi veta någonting om något?
Vi hör och läser om den ena rapporten efter den andra
Enbart det som är vetenskapligt bevisat
är "sant"

Men likväl
går rapporterna ofta rakt imot varandra

Man ska inte äta fett!
Man ska inte äta kolhydrater!
Man ska inte äta något alls
för det kan vara farligt enligt någon rapport!

Men det är farligt att inte äta!

I Bibeln finns belägg och postulat
för varje åsikt
som går lika mycket stick i stäv
med varandra.

Vad är Rätt och vad är Sant?

Den yttre bevisbara, påtagliga världen
är det som anses viktigt
Det du känner finns inte
Det du upplever finns inte
för det går inte att mäta!

Men likväl

Finns det något vi kan säkert veta
mer än just vår egen upplevelse!

Vad vi än tror på tycks det vara sant
för oss
Det vi tror är sant tenderar att bli sant
för oss

Så varför välja att tro något som vi inte vill uppleva
Varför förtrycka oss själva med en tro

Jag väljer den tro om allt
Som får mig att må bra

Och allt jag upplever blir som jag tror

Kanske finns jag inte alls
Kanske är min upplevelse av att finnas
det enda som finns!

Något annat kan jag inte veta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar