5 mars 2013

Vårt ekologiska fotavtryck

Tidigare publicerad på "Det Enkla Livet" den 4/3-13

Vi lever alla över våra tillgångar, vare sig vi vill eller ej, sitter vi fast i ekorrhjulet, och tycker oss inte ha stort val annat än konsumera både det ena och andra för att få vår tillvaro att gå ihop. Vi jobbar och sliter för att få pengar till boendet och maten, sällan har vi särskillt mycket energi eller tid att tänka på vad vi köper och hur det påverkar vår planet. För påverkar vår planet gör det.

Att tro på en obegränsad tillväxt i en begränsad värld är orimligt, det säger sig själv. Vi kan inte få en ballong att bli större om vi inte tillför något, eller hur! Nu är det ju faktiskt så att varje dygn så ger oss solen en mängd energi i form av värme och ljus, det är det enda som tillförs vår lilla balong. Varje dygn så strålar det också ut energi i rymden från jorden, inte lika mycket men nästan. Det är som om vår balong andas in och ut luften, och faktiskt växer en aning varje dygn eftersom den andas ut något mindre.

Den energi vi får från solen driver vinden, vattnet och allt liv, det finns inget som vi äter som inte ursprungligen har skapats med hjälp av solens energi. Nettoinstrålningen från solen är vår tillväxt och den enda tillväxt som i realiteten är möjlig, den kan vi bruka och förbruka, men använder vi mer så kommer ballongen obevekligen att krympa.

Länge fungerade det, jorden var ett självreglerande ekosystem som bibehöll balansen. Men någon gång så hände något som gjorde att vi människor blev giriga och hela tiden ville ha mer. Först skapade vi (skenbar) tillväxt genom att överutnytja naturen runt oss, kanske höll vi hjordar av djur som fick beta av marken och bli allt fler tills allt var avätet. Genom historien har (skenbar) tillväxt skapats genom att vi har hållt oss med slavar, som fått jobba åt oss, sedan kom kolonialtiden då vi skapade (skenbar) tillväxt genom att ta andra folks naturresurser och hämta hem dem till oss, så kom industrialiseringen och (skenbar) tillväxt skapades med maskiners hjälp, för lite drygt hundra år sedan sköt  den (skenbara) tillväxten fart genom att vi tog oljan i marken i bruk, vår förmåga att tillskansa oss resurser fullkomligt exploderade, aldrig har vi varit så effektiva på att utnytja jordens resurser, aldrig har vi skapat så många konstgjorda ämnen , för att underlätta livet och skapa (skenbar) tillväxt som nu.

Har detta gjort oss lyckligare? Har vi fått det bättre? Jag är tveksam. När jag växte upp för 50 år sedan var det fortfarande vanligt att en vuxen kunde försörja en familj, idag är det ofta två som jobbar heltid för att få familjens ekonomi att gå ihop, och de som är ensamförsörjare har det ofta ganska knapert. Vi har mer saker och jobbar mer, men har vi det bättre eller är vi Lyckligare! Knappast.

Vems är då ansvaret? Hur ska vi bli Lyckligare och må bättre? Hur ska vi kunna minska vårt överutnyttjande av jordens resurser? Hur ska ska vi kunna minska vårt ekologiska fotavtryck?

Vi kan inte vänta på att politikerna ska komma överens om att införa en hållbarare energipolitik. Vi kan inte vänta på att Industrin ska börja skapa hållbarare produkter. Vi kan inte vänta på att livsmedelsindustrin ska börja skapa och sälja rena naturliga och resurssnåla produkter, vi måste själva ta ansvaret, var och en på sitt sätt och efter sin förmåga. Trots att vi kan tycka att vi inte har något val så gör vi hela tiden massor av val som faktiskt har betydelse för hur djupt vårt ekologiska fotavtryck blir.

Jag har min väg genom att skapa mitt enkla boende och liv som kommer att göra det möjligt för mig att jobba mindre, odla mer själv, lägga mer tid och pengar på att leta upp ekologiskt hållbara produkter osv.

Ett val jag gör samtidigt är att försöka hålla mitt liv så fritt som möjligt från konstgjorda och onaturliga produkter. Vem behöver t ex joniska- och nonjoniska tensider? Tvål och såpa är naturliga produkter, så långt det är möjligt vill jag basera renhållning av både mig mitt hem, mina husgeråd osv på dessa båda. redan har jag länge tvättat mina kläder i enbart såpa vilket hittills förefaller mig att funka utmärkt, kläderna blir rena och väldoftande.

När jag skulle ta diskmedel till Trollstorp tog jag i stället med mig en flaska flytande såpa och provade att diska med det, vilket inte var någon riktig höjdare, såpan löste fettet dåligt och allt (framför allt plastproduker) fick en fet hinna på ytan.

Alltså gav jag upp det försöket och läste i stället på innehållsförteckningen på en diskmedelsflaska, där stod det (förutom de dära tensiderna) bland annat "denaturerad etanol", dvs T-sprit. Sagt och gjort jag testade att blanda såpan med lika stor del T röd, och inget snack om saken, detta funkade mycket bättre än bara såpa.

...och därmed har mina ekologiska fotavtryck minskat sin tyngd på jorden. =)

Du kan följa min väg till att bli lättare på foten på min blogg "Det Enkla Livet"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar