9 dec. 2011

Transcendens

"Jorden är ett litet rum
Och människans själ
Är lika stor som Universum"
[fritt efter Eva Dahlgren]

Föreställ dig att du åker ut i rymden
Och ser på jorden som ett litet klot.
Så mycket enklare då
Att se att vi alla är Ett

Varje dag
Sågar jag ner små träd och grenar
De landar på marken

Där börjar genast en process
Svampar och bakterier suger Liv
Av det som nyss var ett eget Liv

Många är de som deltar i festen
Insekter som äts av fåglar
Som i sin tur äts av andra djur

Som en dag faller döda till marken
Tillsammans med det
Som är kvar av träden
Blir de näring i myllan

Gräset växer av det
Som nyss var ett eget Liv
Lever sitt Liv

Hjorten äter gräset
Och skjuts sedan av jägaren
Sen suger han Liv
Av det som nyss var eget Liv

Jag böjer mig ner till marken
Ser en skalbagge som kryper där
Och jag vet

Att skalbaggen och jag är Ett
Samma Liv i skalbaggen och mig
I ett evigt kretslopp

Jag möter dig

Jag ser en människa
Precis som jag
Samma Liv i oss båda

Samtidigt ser jag
Den du ÄR
Och jag ser mera Jag

Ett med dig
Ett med skalbaggen
Ett med träden
Ett med Livet

Och ändå Jag

Det är dessa stunderna
Som gör Livet
Större
Som en famn att vila i

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar