16 dec. 2011

Ändra eller Förändras

"Vi väljer inte alltid hur vi Har det, men hur vi Tar det är alltid vårt ansvar."
"En av meningarna med Livet är att må så bra som möjligt."
"Älska dig själv som din nästa, för först då förmår du älska någon annan."
"Hur vi mår beror på vad vi tänker om det vi upplever, vi kan alltid välja en annan tanke som gagnar oss bättre."
"Tänk positivt!"
"Välj tacksamhet!"
"Allt som händer mig medför en gåva till mig."
Osv.

Orden är mina egna eller lånade, och jag Vet att de fungerar. Vi kan själva välja vad vi vill uppleva. Vi kan själva välja hur vi vill må. Är vi ledsna så kan vi välja att flytta fokus till något positivt. Gör någon oss arg så kan vi välja att inte ta det personligt. Vi kan bestämma oss för att tänka på ett visst sätt i varje möte och genast blir både vi och mötet annorlunda.

Hur ska jag bete mig för att bli en "bra" människa? Hur ska jag tänka för att må bra? Hur ska jag tänka för att bli frisk eller slippa mina symtom? hur ska jag tänka för att bli rik?

Vi skapar vår verklighet, ofrånkomligen, vare sig vi vet det eller ej. Alla våra utsagor om vem vi är, om hur verkligheten ser ut etc, skapar vår upplevelse av verkligheten vare sig vi vill det eller ej. Vi kan välja att skapa medvetet eller omedvetet, valet är vårt.

Allt detta handlar om att kontrollera verkligheten, våra känslor och vem vi är. Men varför ska vi göra det? Klarar sig inte verkligheten utan vår hjälp? Är inte alla våra känslor bra? Och framförallt, är det något "fel" på den vi är? Tror vi verkligen att vi kan räkna ut något bättre än Livet självt? Tror vi att något kan vara annat än perfekt precis som det är? Kan vi inte lita på att Livet sköter sig självt på det allra bästa sättet? Livet har funnits i miljontals år innan människan kom in på scenen i den senaste akten, och det vekar ha gått utmärkt innan vi dök upp.

Nu säger jag inte att vi inte ska reagera på orättvisor, miljöhot och annat som kommer i vår väg, men frågan är väl inte om vi SKA reagera eller inte utan OM vi reagerar. Frågan är väl inte heller vem vi VILL vara, utan vem vi ÄR!

Vi kan inte ändra på någonting, någon eller oss själva, men vi kan förändras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar