19 dec. 2011

Trygghetsfreaks

Vår längtan efter trygghet är kanske det som leder till mest otrygghet

Vi söker trygghet i alla sammanhang i Livet.

Vi vill ha en trygg ekonomi, och i förlängningen betyder det att vi lever över våra tillgångar och fördärvar jordens resurser.
Vi vill ha trygga relationer, och det betyder att vi sätter upp regler och begränsningar för både varandra och Kärleken.
Vi vill vara trygga i vårt land, därför bygger vi upp arméer och rustar så att vi många gånger om kan ta kål på allt liv på jorden.
Vi vill ha en trygg inkomst, vilket innebär att vi ofta arbetar på en arbetsplats som är kvävande eller där vi inte har resurser att utföra ett tillfredsställande arbete.

Allt detta hindrar oss att leva fullt ut.

Vad är trygghet egentligen? Finns den?

Vi vet inget om morgondagen.

En bekant till mig, egenföretagare jobbade mer än 40 timmar i veckan hans fru jobbade likaså, allt för att trygga ålderdomen och kunna resa och ha det bra när de blev pensionärer, men kort innan det var dags för pensionen fick frun en stroke och blev sittande i en rullstol utan att kunna tala.

För några år sedan var jag och köpte julklapp till grabben, på vägen hem var jag 20 sekunder från att hamna under en vältande långtradare. Praktiskt taget varje dag tillbringar jag 2 timmar på vägarna det kan hända igen när som helst, men då kanske jag inte har marginalerna på min sida.

Varje år gifter sig ca 90 000 svenskar och lovar att älska varandra i nöd och lust nästan hälften så många skiljer sig varje år. Relationen fungerade inte. Många andra fortsätter att leva i en dåligt fungerande relation, och hindrar varandra därmed att bli lyckliga

Vi utbildar oss för att få en trygg framtid, men idag är ca 7% av den arbetsföra befolkningen arbetslös

Det verkar uppenbart att det finns ingen trygghet att finna utom den som vi kan finna inom oss när vi litar på att Livet alltid ger oss Allt vi behöver

1 kommentar:

  1. Mm, så är det!
    Valde en gång i tiden att gå hemma med mina barn istället för att jobba. Mannen hade en dålig inkomst men på något mirakulöst sätt gick det runt. Barnen är "uppfödda" på ärvekläder, loppis saker, storkok, hemmabakat, hemmasytt, hemmaodlat, o.d. De fick en trygg barndom som gjort dem till trygga vuxna.
    Jag har alltid tänkt att allt blir som det ska och är meningen och har också alltid haft en stark tro att allt fixar sig.
    Nu är jag i en separation som är väldigt jobbig känslomässigt men i grunden vet jag att det som händer är meningen och att allt blir till det bästa! Jag bara vet!
    Kärlek!
    Marika

    SvaraRadera