17 sep. 2012

Vi är fel på det

Ungefär 99% av alla samtal på min fasta telefon är säljsamtal och några på min mobil också. Men vänta nu här, här måste vara något som är grundläggande fel! att det överhuvudtaget finns ett yrke som heter försäljare är bara så fel (ursäkta om jag upprör en och annan försäljare som kanske läser detta, men jag menar det!).

Tänk efter lite här nu... Vad gör en försäljare? Jo den försöker få oss att köpa något. Varför? Jag menar om jag är missnöjd med mitt tele- eller el-abonnemang, om jag behöver nya kalsonger, inte sitter jag väl då här och väntar på att någon ska ringa och sälja det till mig! Lika lite som jag sitter och väntar på att någon ska komma med en brödkaka eller en liter mjölk om jag behöver det! Vad jag än behöver så ser jag till att skaffa mig det om det ligger i min makt. Så vad är det då försäljaren säljer? Jo något som jag inte behöver! Varför i hela friden skulle jag köpa något som jag inte behöver!

Varför produceras det överhuvud taget något som ingen behöver? jag gillar bilden på byns smed. Byns invånare går till smeden när de behöver hans tjänster, det kan vara en hästsko, ett gångjärn, ett lås, en plogbill eller något annat som smeden är bra på, och smeden smider hästskor, gångjärn, lås, plogbillar osv och alla är nöjda och belåtna. Tänk dig nu att smeden får för sig att i stället smida hästskor från morgon till kväll bara för att han är så bra på det. nu kommer det snabbt att fattas hästar till hästskorna, och folk kommer att stå utan gångjärn och plogbillar. Smeden har tillverkat en massa hästskor som ingen behöver, det lär han inte kunna försörja sig på, hur duktiga försäljare han än anlitar så kommer ingen att köpa mer än högst två uppsättningar hästskor till sina hästar, vad ska de med det till, Liksom? Smeden kommer ganska snabbt att gå över till att smida annat än hästskor igen annars kommer han att bli utan försörjning.

Men hur gör vi? När det inte längre går att sälja fler prylar som ingen behöver, då uppgraderar vi dem med ännu en funktion som ingen egentligen behöver och säljer lika många till. Och vi konsumenter går på det i häpnadsväckande utsträckning! Varför?

Nu kanske någon invänder att vi behöver försäljare för att veta att en produkt vi behöver finns, fast knappast, handlare behövs för att förmedla varor som vi behöver från producenterna men inte försäljare! För visst är det så att om du vill ha ett visst redskap i köket då går du till handlaren och frågar om han har det, och har han det inte så gör han allt vad som står i hans makt för att skaffa hem produkten!

Men jobb då! Vi behöver försäljarna för att vi ska kunna producera saker så att vi har jobb åt så många som möjligt! FAIL! Ändå mer fel!

Än en gång, tänk efter. Varför jobbar du egentligen? Det finns 3 skäl för att göra ett arbete, Längtan att skapa något, Längtan att dela med sig av sin kunskap och förmåga, Samt för att försörja oss. Oavsett vilket skäl du har att jobba så vågar jag påstå att ett av de starkaste skälen är försörjningen.

Om du hade obegränsat med pengar under ett år, pengar som du inte kan spara eller ge bort, vad skulle du göra då? Skulle du jobba lika mycket? Skulle du ens jobba med samma saker? Skulle du kanske jobba med olika saker? Jag påstår att 99% av alla som har ett jobb och får denna frågan skulle jobba mindre än de gör idag med sitt jobb.

Det är alltså inte ett jobb vi behöver utan framför allt försörjning och därutöver längtar vi att uttrycka oss och hjälpa varandra, vilket vi naturligtvis mycket väl kan tänka oss att göra utan betalning.

För cirka 45 år sedan gick vi ner till 40 timmars arbetsvecka. För ca 45 år sedan klarade vi att producera allt vi behövde på 40 timmar i veckan, sedan dess har vi automatiserat och rationaliserat hur mycket som helst, enbart ett fåtal människor behövs för att uträtta samma arbete som många gjorde för 45 år sedan. Det är alltså fullt rimligt att tänka sig att vi egentligen bara skulle behövas jobba 20 timmar i veckan för att producera allt det vi behöver, och skulle det mot förmodan inte räcka till så kan vi dela arbetet lika mellan alla individer som kan jobba, de arbetslösa skulle få jobb och klara sin försörjning själv.

Varför gör vi inte detta? Hur kan vi tillåta att många stressar sig fördärvade (egentligen utan att det behövs) medan andra går omkring utan att få känna glädjen att försörja sig själv? Jag kan inte heller tycka att det är vettigt att skövla och tömma naturen på alla resurser i vår generation, utan en tanke på morgondagen. ofta med argumentet att det skapar jobb! Men som vi konstaterade ovan så är det inte jobb vi behöver mest utan försörjning.

Men handelsbalansen då? Men inte heller det är ett skäl att producera och konsumera en massa saker som vi inte behöver, om vi tänker efter lite så inser vi snart att det är väldigt få produkter som vi verkligen behöver som vi inte kan producera själv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar