14 sep. 2012

MITT ansvar... (av Kalle Johansson)

 Text och bild lånad av Kalle Johansson
 
”Jag kan inte hjälpa det…
...jag kan inte...
...jag klarar inte...
...ingen förstår mej...
...ingen har det lika jobbigt som just mej...”
.
Ja massor av såna saker sa jag hela tiden förr,
för jag inte ville anstränga mej. Ville nog inte
må bra, eftersom jag sa så. Jag ville inte eller
tordes inte ta ansvar för mitt eget liv. Det enda
ansvar jag har egentligen.
.
Ansvarslöst uppträdande var jag inte ovan vid.
Enda ansvaret jag tog på mej i det aktiva missbruket
var att förstöra mitt liv ännu mer. Passivitet var lika vanligt.
Förr brukade jag avsvärja mej allt ansvar för att
slippa få skulden. Jag vägrade erkänna att det var JAG
som var ENDA anledningen till mitt mående.
.
Jag har lärt mej idag att det också hindrade mej
från att känna att jag var något värd, från att göra
något av min begåvning, från att uppleva glädjen
av att ha åstadkommit något.
.
Rädslan för att misslyckas har gjort att jag inte
velat ta på mej något ansvar. Idag är jag inte det
minsta rädd för att misslyckats, det finns inga misslyckanden
idag anser jag utan bara fel lösning. Och då kan jag enkelt
idag välja en annan lösning. För en lösning som är
rätt idag är inte säkert att den är rätt i morgon, för
så mycket hinner att hända tills i morgon eftersom
jag strävar efter att ständigt gå framåt i livet.
.
Jag är inte rädd för att misslyckas, för det fanns ett motgift.
Det var att inse just att det inte finns några misslykanden.
Jag kan inte misslyckas om jag har överlämnat sitt liv till livet
på dess villkor och att jag tar till mej allt som ges och
kommer till mej som gåvor. Då visar livet mej vägen.
Mina medresenärer hjälper mej till rätta på min färd.
.
Jag har valt bättringsvägen. En väg I livet, inte emot livet.
Jag väljer att göra det bästa av varje ögonblick, utan undantag
eller oavsett vad som händer. Jag har redan sagt:
”...Jag kan hjälpa det...
...jag kan...
...jag klarar...
...jag förstår mej...
...jag har det LIKA lätt som alla andra...”
Jag har tagit ansvar för mitt liv i dag.
Och jag ansvarar för MITT mående och mina val.
Det ansvaret ger mej ett underbart liv..

[Kalle Johansson]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar