16 sep. 2012

Varför blir jag så rörd av Loreen och Euphoria? (av Micke Gunnarsson)

Text och bild lånad av Micke Gunnarsson

Kommer på mig själv då jag sitter med min son Alfons (7år) och kollar på Loreen och Euphoria hur jag blir märkbart rörd. Får tårar i ögonen. Och vill näst intill storgråta på riktigt!

Vad är det som händer?

Är det patriotismen som bankar på?
Är det låten i sig?
Uppträdet?
Har jag fått något i ögat?

Nej, för mig är det nog något större. Det handlar om en slags större känsla jag har just nu. Känns som hela världen är på väg in i något spännande och större. Kanske är det snarare jag som tar del av nya saker än världen i stort…kanske inte. Det är en känsla svår att beskriva.

Jag tycker mig finna en slags ärlighet i Loreen. Hon verkligen vill något mer. När hon säger ”Jag älskar er” efter sin låt så vet jag att hon menar det! Hon säger det inte för att vara fin, cool eller pretto. Hon kan nämligen inte säga något annat för det känns att hon verkligen gör det.
(Nu kanske ni tycker det är konstigt att jag kan veta detta, jag som inte träffat människan. Men jag vet det ändå på något sätt. Annars får hon höra av sig och berätta att jag har fel!)

Hennes sätt att även nyttja sin tid i Baku för att se ”det riktiga” Baku och den fattigdom och snedvridenhet som råder gör det än mer tydligt.

Men det handlar inte bara om Loreen, det handlar om flera trender lite överallt. Bland mina vänner börjar man våga prata mer om kärlek, känslor, fred…vi sprider goda texter och bilder via Facebook.
Det startas olika kampanjer som får miljonträffar för godhetens skull, vi dansar på gator och torg, vi vågar vara nyktra, lunchbeat, flashmobs, fredsuppdraget.se…olika aktiviteter för att sprida kärlek, lust och lycka.

För mig handlar inte Loreens vinst i Baku om själva tävlingen i sig, det handlar om ännu en viktig trend och milstolpe på vägen till något större.
Möjligt att ni nu tror att jag blivit galen, injecerat något eller ballat ur. Men det har jag inte.
Jag hänger bara på tåget så att säga. Jag vill också vara en av alla de som jag möter idag som ler åt livet. Jag väljer också att vare en människa som vågar säga rakt ut, Jag älskar er alla!!

För då mår jag bättre och mår jag bättre så kan andra också må bättre.

Så tack Loreen för den kraft och ljus du sprider!!


Kram/Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar