10 sep. 2013

Alla älskar att hata....

Det går rykten i byn, det sägs att det bor en färgad man i som förgripit sig på barn i området. Jag vet inte vad som är sant eller vad som ligger bakom, ingen med en förstahands-upplevelse har talat med mig. Jag vet inte heller vem mannen är.

Men många vet mycket om honom, annars kloka människor ser en färgad man och säger "det är han!" Fast vet de egentligen det? Det sägs att polisen har gripit honom. Det sägs att han blivit dömd. På sidor på nätet står långa texter om fallet på vad som ser ut som en nyhetssida. Men vad är sant egentligen?

I det här landet har samhället monopol på att döma och straffa brottslingar, jag tycker att det är bra att det är så.

Men just nu är mannen dömd av byns befolkning, och kanske flera andra mörkhyade män med honom. Kanske är han helt oskyldig, kanske finns det bara ett litet missförstånd i botten. Och rasisterna gnuggar sina händer, de gör allt för att sprida alla rykten. Plötsligt tittar många snett på de flesta färgade män i byn, "kanske är det han!" De berättar det vidare och alla älskar att hata pedofiler, de flesta berättar villigt om mannen och vad han gjort, utan att veta. de blir en del av mobben utan att de tänker på det. 


Vad är sant? Det vet jag inte. Det enda jag vet är att polisen har lämnat en lapp om att något skett och att de varit här för att höra folk berätta vad de sett. Och självklart är det viktigt att de som har sett något och har något att berätta talar om det för polisen, men där är det bra, någon annan behöver jag inte berätta för, att fler vet min berättelse, gör inte samhället tryggare (ofta tvärt om i stället), det hjälper inte heller polisen eller åklagaren att avgöra vad som är sant.

Jag inbillar mig att om alla berättelserna vore sanna, då skulle inte mannen gå fri att förgripa sig på fler, om polisen tagit in honom för förhör och åklagaren funnit det sannolikt att han skulle bli dömd för ett svårt brott, då skulle inte mannen släppas ur häktet innan rättegången. Om han å andra sidan släpts ur häktet med eller utan rättegång, så betyder det att polisen inte kunnat hitta särskilt mycket substans i ryktena. och att inget alltså går att bevisa.

Jag vill inte bli en del av mobben, jag frågar "Vem har berättat det?", "Hur vet du det?" osv. Och på "nyhets-sidan" på nätet letar jag efter ansvarig utgivare utan att finna något enda namn som tar ansvar för texterna. Nästa gång det händer något kanske det handlar om en rödskäggig man med långt hår... Hua! Eller kanske handlar det om nån som dig.... Då vill vi helst att dömandet och straffandet får skötas av samhället och inte grannarna eller rasisaterna.

1 kommentar: