28 sep. 2013

En hållbar värld - är en småskalig värld

Äntligen har vi gjort slag i saken och beställt vår första leverans från en ekoodlare i närområdet.

Länge har jag velat köpa mera miljövänliga ekologiska och närproducerade produkter och matvaror. Jag har köpt lite ekologiskt här lite miljömärkt där, letat i butikshyllorna efter svenskodlat och kravmärkt med blandat resultat. Och vill jag visa mitt intresse för en bra vara så jobbar den som är ansvarig för avdelningen dagtid, när jag också jobbar långt från affären.

Jag har tittat efter ICAs "I Love Eco" och COOPs "Änglamark" osv i hyllorna.

Någon (jag har glömt vem) har sagt att vill man bara göra en enda sak för miljön så ska man börja handla ekologiskt för det har större påverkan än någon annan liten insats. Själv tänker jag att en stor bov för miljön måste vara alla transporter hit och dit och kors och tvärs över jorden. Varför säljs det Äpplen från Chile när det är säsong i närbelägna Kivik och Vånga. Varför säljer de sockerärtor från Zimbabve när det är mitt i skördetiden i det närbelägna trädgårdsdistriktet? Och butikernas ekologiska varumärken i all ära, men nog gynnar det producenten, miljön och även mig mer om jag köper varorna direkt i stället för att de först ska transporteras  till ICAs centrallager och sedan tillbaka till odlingsdistriktens butiker. Visst är det praktiskt att finna allt man behöver på stormarknaden, men en hållbar Värld är en småskalig Värld.

I dag är det bara lathet som hindrar, för att finna producenterna i närområdet är relativt enkelt med internet och Googel. På Kravs hemsida finns sökbara register över anslutna producenter och man kan även läsa vilka regler som gäller för en viss produkt. Vi åkte på ekorunda i Skåne en helg och hittade flera närliggande gårdar. För mig är nästan en juste djurhållning viktigast, att bara köpa svenskt kött är ett steg i rätt riktning, men att köpa Krav-märkt kött innebär att djuren får leva naturligt i stället för i en industri. Föreningen "Jord-på-trynet" omfattar nästan alla landets Krav-gris-bönder. Från Mossagården levererar man justa grönsaker runt hela Skåne. Och vill vi bara köpa närproducerat så hittar vi gårdsbutiker på nätet, då minskar 
i alla fall transporterna.

I fortsättningen kommer vi mer och mer köpa närproducerat direkt från bönderna och ändå mer välja ekologiskt för de produkter som vi trots allt måste köpa på stormarknaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar