17 apr. 2012

Mirakelmedicin

Läkemedelsföretagen, har ett problem, den s k placeboeffekten. Då de ska prova ett nytt läkemedel så får en grupp verkningslösa sockerpiller, men till deras förtret så har sockerpillerna lika bra verkan på en del av försöksgruppen. Det försvårar deras utprovning av läkemedel. Men egentligen så är placeboeffekten verkligt läkande. Det finns nästan ingen medicin som verkar om det inte finns något i kroppen som kan ha samma verkan, och det utan biverkningar. Så är det bara. (hur det fungerar kan du läsa om i slutet av denna text).

Jag har kvalsterallergi vilket innebär att jag emellanåt besväras av rethosta. Då behöver jag både vidgande , slemlösande och hostdämpande mediciner. Ibland har jag något för högt blodtryck, det skulle vara bra att få ner det. I släkten finns hjärt- och kärl-sjukdommar och för att doktorn skulle känna sig trygg i detta skrev han ut blodförtunnande tabletter som jag inte vill äta.

Nåväl, jag vet att kroppen kan fixa allt detta själv, jag behöver bara uppmana den regelbundet att göra det. Eftersom jag är blodgivare sedan länge så har jag ett litet lager av järntabletter i huset. Varje gång jag lämnar blod så får jag en karta, men oftast glömmer jag att ta dem efter några dagar. Jag bestämmer mig för att "göra om" dessa tabletter till en mirakelmedicin, som triggar placeboefekten. Numera tar jag en tablett om dagen, en tablett som (jag har bestämt) är verksam för allt det jag behöver, den är hostdämpande, vidgande, slemlösande,  blodtryckssänkande
och löser upp blodfetter, dessutom så återställer den det järn som jag behöver till att bygga nya blodkroppar för att ersätta dem jag lämnade sist jag lämnade blod.

Bara efter ett par dagar blir rethostan märkbart bättre, kanske är det någon annan anledning eller är det placeboeffekten som har gjort sitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar