9 okt. 2012

Att följa sitt hjärta (av Susanne Löfgren)

 Text och bild lånad av Susanne Löfgren

Att följa sitt hjärta! Det viktigaste som finns i livet!

Att följa intuitionen, lita till och lyssna på den där känslan i magen som berättar för en vad som är rätt!

Alldeles rätt för just en själv!

Vi är alla så olika och unika! Därför vet vi bara själva vad som fungerar bäst just i MITT liv! Vi mår bra av olika mat, upplevelser, arbeten osv..!

Det gäller att finna sin egen väg!

Ibland möter vi motstånd från andra människor när vi väljer att följa våra hjärtan. Kommentarer som: Men SÅ kan man ju INTE göra! Andras värderingar, rädslor, oro som de speglar i oss, men det står för just dem och har inte så mycket med oss själva och våra beslut att göra. Står vi upp för oss själva, så får vi respekt och omgivningen vänjer sig även om den kan chockas ibland när vi väljer nya vägar i livet!

När vi är oss själva och följer vår intuition drar vi till oss det som är rätt för oss just där och då i våra liv! De människor vi behöver omge oss med, kanske för att lära, finna styrka, osv! Vi kliver in på rätt spår där vi ska vandra just där och då!

Känslor är färskvara och vi kan välja nya vägar många gånger i våra liv oavsett om det gäller relationer, arbeten, områden vi skall bo på eller annat!

Kroppen är väldigt duktig på att tala om för oss när saker är rätt eller fel - bara vi vågar lyssna på den! Den kanske börjar lite försiktigt, men om vi inte lyssnar på den måste den göra sig hörd på starkare sätt! Vi kanske rentav blir riktigt sjuka på det ena eller andra sättet till slut, då vi vägrat lyssna på våra kroppar och de måste protestera hejvilt för att ens ha en liten chans!

Som Sanna Ehdin så bra uttryckte det, när vi är sjuka betyder det att våra kroppar har något att säga oss!

Min kropp har blivit väldigt duktig på att tala om saker för mig, ju mer lyhörd jag blir, desto duktigare blir den på att tala om för mig! Så fort jag går emot mina känslor och gör saker som jag inte vill göra/ inte kan stå för, mår jag dåligt, inte bara psykiskt utan det sätter sig som värk, smärta och sjukdom i min kropp! När jag kliver in på rätt spår för mig och följer min känsla/mitt hjärta, då mår jag bra igen! Egentligen säger det väl sig självt...

Sen får vi inte glömma att vi är formade av det här samhället som vi har växt upp i. Många gånger i en process på väg mot något annat/ något nytt, kan vi mitt i all lust och kraft känna tvivel, känna oro, rädsla, kanske t om känna oss fullständigt panikslagna!

Tankar som; Nä så kan/får man ju inte göra! Tankar som att en massa "borden" och "måsten" skall följas istället för att följa intuitionen. Tankar som "vad ska alla andra tycka om detta?"

Tankar som: Kommer jag att klara detta?

Vi kan trilla lite hit och dit, ur spår ibland, ingen väg är spikrak. Ibland förstår vi knappt ens varför vi känner och vill vissa saker och ibland kämpar vi med att förstå: hur kan jag känna såhär NU? Varför känns det FEL? När det nyss kändes så RÄTT?

Känslor är färskvara.

Livet blir vad du gör det till.

Å livet är så vackert i all sin skörhet, all sin prakt! Med såväl sina mörka som ljusa sidor.

Vi får vara allt vi är, med ALLA våra känslor! Det är det som ÄR att LEVA! Fullt ut!

Känslor som anses som fula/otillbörliga/otillåtna och därmed stängs inne - försvinner inte! De trycks bara undan och kommer tillbaka senare med full kraft! Att förneka sin ilska och sorg är verkligen inte kärleksfullt varken mot sig själv eller mot någon annan!

Det vi kan känna - kan vi även läka!

Ju mer du lyssnar till ditt hjärta - desto lättare kommer du att höra!

Ditt liv som du givits på denna jord. Denna vackra gåva att skapa som en underbar målning!

[Susanne Löfgren]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar