27 okt. 2012

Rädsla, en illusion? (av Kalle Johansson)

 Text och bild lånad av Kalle Johansson
 
Rädslan är bara en illusion. Det är den illusion som
får mej att känna mej utanför, ett falskt utanförskap
som bara existerar i fantasin. Den illusionen hindrar
mej att komma framåt i livet, att utvecklas.
Rädslan skapas av mej själv just för att jag ska
våga leva tror jag. Men vågar jag inte det så får
jag leva med att leva med min illusion i rädsla.
Jag VÅGAR idag och livet är så otroligt härligt,
utvecklande och underbart genom det.
.
Och så enkelt genom att bara våga möta livet
på dess villkor och göra mitt bästa av vad som än
sker. Motgångar är inget måste att jag ska må dåligt,
jag BEHÖVER inte gå och vara rädd för ett problem,
det väljer jag själv som sagt. Jag väljer i stället
att möta det som kommer och ser vad rädslan
kan GE mej, när jag möter den eller fattar
att den är skapad av mej själv bara.
Oftast skapad av mitt destruktiva ego, som är en lat
jävel och inte vill ta ansvar och göra det som krävs.
.
Det destruktiva egot får jag bort mer och mer genom
att våga... våga leva...
.
Vi är ett. Jag är en del av ett helt, en del som är beroende
av andra, hoplänkade tillsammans, var och en för sej,
jag är inte avskild från andra annat än i tanken,
i min forna falska bild av verkligheten. Nu när jag har lärt
mej inse att jag behöver andra om världsbilden ska bli fullständig,
då blir jag av med min rädsla. Jag finner modet i att jag
vet att allt är som det ska.
.
Det sägs ofta att jag kan lära mej hur jag innerst
inne är genom att iaktta hur jag uppträder mot
andra människor i mitt liv. Jag ser mej själv i dem.
De är spegelbilder av mej. De är, kanske, delar av
mej själv, som jag ännu inte har lärt mej att tycka om.
Då blir jag villig att lära mej.
.
Jag har lärt mej att lita på och ha förtroende för andra,
en högre makt som jag helt enkelt kallar livet håller sin
hand över mej. om jag bara litar på det jag får lära mej,
och om jag kommer ihåg att alla är beroende av varandra,
inte att jag är beroende av någon för att växa eller
förändras, utan jag är beroende av att våga ha dem vid
min sida, i den förändring JAG gör för mej själv. Det
ansvaret har bara jag, men jag kan och gör tar emot andras
vägledning. Det är så jag kommer till nya insikter.
.
Och genom att tillåta detta "beroende" så kommer jag
aldrig att känna mej underlägsen mot några
människor eller i några situationer.
Utan jag känner helheten som livet ger om
jag är beredd och vågar ta emot det.
.
Jag ska se på mina medmänniskor i dag
och tänka på att jag är ett.
Utan rädsla ska jag le uppskattande
åt att livet är ett helt. Och det är inte komplicerat
och smärtsamt om jag inte själv gör det till det.
.
Jag är inte rädd...  För att leva...

[Kalle Johansson]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar