3 okt. 2012

Avsked är början på något nytt... (av Kalle Johansson)

Text och bild lånad av Kalle Johansson
 
Att skiljas från sina kära gör ont,
men det är bara första steget till att
lära känna sig själv och andra.
Ibland så måste jag skiljas från de
jag älskar, genom dödsfall eller om
jag vet att relationen är destruktiv för
någon av oss. Då är ett avsked det
bästa kärlekstecken jag kan ge oss båda.
.
Jag har mycket erfarenhet av det, många dödsfall,
mamma och pappa gick bort med 5 månaders mellanrum
2010 och bara det året förlorade jag 15 kompisar,
sammanlagt under åren vet jag inte, många är det,
men det är ju så missbruket gör, det DÖDAR.
.
Där kan jag bara och har gjort det, bearbeta sorgen,
inget fel i att känna sorg, det är ett sundhetstecken,
jag skulle bli mer orolig om jag inte kände sorg i en förlust,
för då skulle jag vara känslokall som jag var i missbruket,
det är av kärlek jag känner sorg,
så det tillåter jag mej att känna under tiden jag bearbetar
sorgen, sen när jag bearbetat den så kan jag släppa sorgen,
och jag har underbara minnen av personen kvar bara.
.
Att leva är att skiljas, att bli lämnad, att överge och att
bli övergiven. Förhållanden, som jag inte råder över,
tar slut, jag skiljs från människor, jag ser dem försvinna
ur min tillvaro. Jag fick välja att lämna alla gamla
vänner från mitt kriminella liv, för att själv överleva,
det innebar inte att jag slutade älska dem, jag älskar dem
fortfarande, men min kärlek till livet är större och det var ett
måste för att jag skulle överleva.
.
Jag älskar dem fortfarande som vänner,
men inte det de gör med sina liv. Det styr inte jag
över, det gör de själva, men jag styr över om jag vill vara delaktig i det
eller gå vidare i mitt liv. Det är mitt val att gå vidare och då krävdes
det avsked som naturligtvis var smärtsamma, men inte i närheten av lika
smärtsamt som det skulle varit att vara kvar i det och lika smärtsamt
att se någon man älskar sakta ta livet av sej.
.
Jag lämnar olika epoker bakom mej, jag flyttar från olika platser,
jag lägger mina mina smärtsamma minnen bakom mej.
Och jag bär de med mej som erfarenheter. Att skiljas från
en person eller flytta från en plats som jag har varit fäst
vid gör mej ledsen till en början, men det är inget fel i att
vara ledsen, det är sunt, men det  hjälper mej att lägga
mitt gamla jag bakom mej och förstå mej själv och andra bättre.
.
De är oftast just de upplevelser som gör mej ledsen
och som känns smärtsamma som skänker mej den bästa
lärdom jag kan få av livet. Att uppleva denna smärta,
som påverkar mej känslomässigt, hjälper mej att nå nya höjder.
.
Livet berikas av smärta. Min gemenskap med alla
andra människor blir rikare efteråt. I stället för att hela
tiden ängslas för att en upplevelse ska ta slut,
att en kär vän ska lämna en, måste jag försöka
uppskatta det jag redan har fått, och det jag redan har,
jag behöver inte oroa mej, jag har det jag har nu och det
är allt jag behöver JUST NU och inser att det har berikat mitt liv.
.
Den här dagen för med sig både avsked och möten.
Jag ska klara av båda delarna med glatt sinne.
Ett avsked ger mej möjligheten till att möta något nytt

1 kommentar:

  1. Tack min vän. Hoppas allt är bra med dej. Med mej är det toppen. Ha en underbar dag.
    Kram kalle

    SvaraRadera