20 apr. 2011

Det yttre speglar det inre

Just nu bor jag inte i ett Hem, utan snarare i en bostad. Annat har högre prioritet. Det är lätt att skylla på våren, på deklarationstider, på extraknäck och dubbelarbete, men det är ändå jag som prioriterar. Det finns ingen annan som säger att jag ska klippa någons fruktträd, hälsa på en vän eller bara slappa i stället för att städa och göra fint hemma. Jag vill göra allt det också, men jag vill ändå kunna bo i ett Hem.

Om jag får oväntat besök idag så bjuder jag självklart på Zoegas ;) Och såklart vet jag att besökaren kommer för att träffa mig och inte för att kolla städningen, men ändå, jag skulle inte känna mig stolt över mitt boende och jag skulle ha svårare att känna mig stolt över mig själv. Det yttre speglar det inre och på ngt vis så speglar min bostad mig själv. Hur mycket respekterar jag mig själv om jag inte respekterar mitt hem?

Dags för ny prioriteringsordning, dags för självdisciplin och schema. Inget stenhårt schema som stänger in mig men några saker varje dag som gör att jag kan Älska mitt Hem och Älska mig själv.

4 kommentarer:

  1. Vet du att sådär tänker jag ofta, att det syns på mitt hem hur jag mår! Allt faller omkring mig när jag inte mår riktigt bra/inte riktigt orkar med! Jag menar inte att det ska vara "perfekt" är ingen sån som vill ha allt liksom tiptop och kliniskt. Men när jag har kaos inuti mig blir det kaos utanför mig och det i sin tur skapar ännu mera kaos!

    Så det är skönt att kunna hålla lite stilla omkring sig för att vara stilla inuti :)

    SvaraRadera
  2. Mitt hem är trotsigt just nu, speglar barnet i mig som säger, "jag vill bli älskad precis som jag är, även om jag har rörigt och stökigt ikring mig"

    Nej "absolut perfekt" är lika "illa" som "totalt kaos" I naturen är allt perfekt precis som det är med lite välordnad oreda, så lite välordnad oreda är närmast vad Livet är =)

    SvaraRadera
  3. Ja va bra du skrev om det där med att ha det fint. Känner likadant. Jag är ingen pedant, men att göra det fint hemma på olika sätt är ju att älska och liksom både visa och respektera sina olika personligheter. Kanske främst för sig själv och så blir jag lycklig när någon annan trivs där. Puh... ibland har jag inte orkat, men... så underbart när jag har gjort fint, provat att feng shuia lite på amatörbasis... wow..det är så härligt och ger så härliga resultat i övriga livet! :)

    SvaraRadera
  4. Ja Karin, Älska, respektera och vara stolt över sig själv... och hemmet, det hänger ihop.
    Tack!

    SvaraRadera