28 feb. 2012

"Healing"

I mångt och mycket fungerar vi som en "maskin", det finns orsaker och verkan i hela vårt varande. Det vi tänker verkar i kroppen, det vi äter sätter sina spår i våra tankar, det vi känner påverkar vårt system, den vi ÄR avspeglar sig i Allt vi upplever.... Det är jag fullt och fast övertygad om.

Jag upptäckte att mitt blodtryck var skyhögt, det finns förstås en orsak till det, vilken orsaken i grunden var visste jag inte då, men upptäckten gjorde att jag började titta efter orsaken. Samtidigt som det finns en bakomliggande orsak, så finns det också en mekanism i maskineriet.

Högt blodtryck beror vanligtvis rent fysiskt på att blodkärlen drar ihop sig, mekaniken består i att kroppen sänder ut signalsubstanser som beordrar blodkärlen att dra ihop sig. Därför behandlas högt blodtryck ofta med ämnen som endera blockerar dessa sammandragande substanser, eller andra substanser som vidgar blodkärlen.

Dessa substanser finns i kroppen annars skulle inte läkemedlen fungera, så varför gå omvägen om läkemedel? Jag skrev tidigare att våra tankar påverkar vår kropp. Tanken jag har högt blodtryck är en tanke som "beordrar" kroppen att sända ut dessa sammandragande substanser, kroppen försöker rätta sig efter tanken, därför blir det viktigt att när jag nått insikten släppa tanken och i stället sända andra signaler till kroppen.

Det höga blodtrycket i sig är inte farligt, men det orsakar deformation av hjärtat och ökar förkalkningarna i blodkärlen, och därmed ökar risken för stroke och infarkt. ... och det vill jag ju inte. Här behövs både vidgande av blodkärlen och rengöring.

Jag växte upp på ett mjölkproducerande lantbruk. Korna mjölkades med maskin, uppe vid taket i stallet gick mjölken i glasrör till mjölkrummet och mjölktanken. Då vi mjölkat färdigt så rengjordes mjölkledningen, i glasrören pumpades det runt vatten och diskmedel, och under tiden gick vi in och åt frukost. Diskningen skötte sig själv i kanske en halvtimme, timme.

Detta blev min bild, den tanke som jag använde för att ge kroppen nya signaler. Liksom vi gjorde med mjölkmaskinen så gör jag nu med mina blodkärl, jag låter "diskningen" sköta sig själv och ser för mig hur det pumpas runt ämnen som löser upp och rensar bort förkalkningar och fettavlagringar i kärlen. I stället för de stela glasrören så ser jag mjuka avslappnade vida rör där "diskningen" pågår, medan jag sysslar med annat.

Det har effekt, några dagar senare är mitt blodtryck högst normalt igen. Så klart kan jag inte veta om det hade blivit normalt ändå, men det spelar ingen roll, kroppen har på ett eller annat sätt rättat till förhållandena, och det är det enda som är viktigt. Och mina visualiseringsövningar kostar inget, samt saknar negativa biverkningar.

Men jag kan inte låta det stanna här, mitt höga blodtryck var ett symtom på något, en verkan av någon orsak. Det enda jag hittills har gjort är att avhjälpa det fysiska symtomet, nu måste jag finna orsken. Den tanke som klingar sannast i mig själv är att jag har "stängt in mig Själv", därav det höga trycket. Jag tror att vi är här för att uppleva Livet, men i lika hög grad är vi här för att Uttrycka Livet, och det gör vi genom att Uttrycka oss Själva, Den vi ÄR!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar