16 apr. 2013

Alls dessa berättelser

Alla dessa berättelser som vi ständigt bombarderas med, vad tjänar de egentligen till?

På nyheterna hör vi om diktaturers övergrepp, ekonomisk kris, uppsägningar, miljöförstöring, myndighetsmissbruk, matfusk.... Problem som alla känner till men som ingen tycks göra något åt.

Vissa sprider konspirationsteorier om hur man för att göra oss tysta och lydiga sprider kemikalier i luften, maten, vattnet och våra tänder, om hur storfinansen regerar med en dold agenda och håller oss alla i sina grepp, om främmande existenser i rymden som använder oss som pjäser i ett sällskapsspel eller som forskningsobjekt som de experimenterar med, eller om hur vi kommer i kläm då djävulen driver sin kamp mot godheten.... Saker som bara får oss att känna oss maktlösa.

Andra pratar om att de påverkas av andras energier, fullmånen, årstiderna, dömande gudar, vädret eller makterna.... Något utanför oss själva

Somliga är rädda för epidemier, luftföroreningar och cancerogener som allestädes omger oss... och som gör oss sjuka.

Ytterligare andra pratar om hur barndomen eller skolan förstört deras liv, om hur de alltid möter fel kvinnor eller män som misshandlar, kontrollerar eller överger dem, hur vänner pratar skit bakom deras rygg eller hur kollegerna manipulerar och gör deras arbete till ett helvete... gör sig till offer för sin omgivning.

Måhända ligger det en del sanning i vissa av dessa sakerna eller kanske i allt. För de som tror på dessa berättelserna är det säkert sant, för det vi Tror på tenderar att bli vår verklighet.

Men jag väljer att inte tro på det.

Det enda dessa berättelser gör ar att flytta Ansvaret bort från oss själva. Utan Ansvar ingen Makt. Utan Makt blir vi till hjälplösa offer. Och som offer är det svårt att känna Självtillit och Självrespekt, vi blir värdelösa.

Jsg väljer att Tro på Godheten och att Livet vill mig Väl. Enbart det faktum att jag Finns, att jag vaknade idag gör mig Värdefull, för för mig innebär det att jag har en Viktig uppgift att fylla i Livet idag.

Måhända vaknar jag Ledsen och Ensam, kanske är jag sjuk och vädret är piss, kanske är pengarna slut och jag vet inte hur jag ska få det att räcka till räkningarna, men då Väljer jag att se det som Livets gåva till mig idag, något som jag får Uppleva och som hjälper mig att Uppleva mig själv och Livet.

Vad jag än möter så får det mig att Uppleva Livet och mig själv, det får mig att Känna mig Levande, det får mig att Finnas. Jag behöver inget utifrån som bekräftar mig, Livet självt bekräftar mig-

Visst är det så att jag har amalgam i mina tänder, visst finns det en massa kemikalier i maten jag äter, och visst har min barndom satt sina spår. Men jag väljer att tro att de som stoppar kemikalier i mina tänder och min mat, och att mina föräldrar, faktiskt vill mig väl och gör så bra de kan för mig enligt sin tro.

Jag väljer att tro att Livet det är också Jag, det är mitt Högre Jag som hjälper mig att visa vem jag är, och vem Livet Är. Så också "Livets Gåvor" är mitt Ansvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar