15 juli 2013

Skördetid

Jag ser det i mängder, Livets Överflöd!

Skogen är full av Blåbär, smultron och då och då kan man hitta några kantareller. Snart är hallonen också mogna. Också läkeörter finns det att skörda. Och allt detta utan att ens leta medvetet.

I år är ett bra blåbärsår, åtminstone i södra Götaland. Riklig blomning utan frost och inte allt för torrt, resultatet syns nu.

När jag ser allt skogens överflöd så får det mig att än mer längta efter det enkla livet. Hur skulle det vara att leva som samlare/odlare? Om jag verkligen gick in för det, la tiden och lärde mig vad jag ska plocka, när jag ska plocka det och var. Hur långt skulle jag klara mig? Just denna tiden skulle jag lätt kunna livnära mig på bär och svamp, utan tvekan, men det kommer ju en vinter sen.

Bären går att lägga in och frysa, likaså kan jag frysa eller torka svampen. Så småningom kommer hasselnötterna att mogna (det är dock olagligt att plocka hasselnötter utan markägarens tillstånd), det skulle bli ett bra tillskott till mitt skafferi.

Säkert finns det också mycket annat att plocka som kan tillgodose mitt näringsbehov om jag bara har kunskapen, rötter, blad och gröna växter. Så klart skulle jag kunna dryga ut kosten med fiske och jakt om det legat för mig. Jakt och fiske ingår så klart inte i allemansrätten och inte heller rötter från levande växter (Vad allemansrätten omfattar är örter, bär, svamp och döda växtdelar på marken, där går gränsen), men det finns ställen där fisket är fritt, och säkert skulle jag kunna hitta någonstans att plocka nötter och rötter med markägarens tillstånd.

Med egna odlingar i mindre omfattning skulle jag utan tvekan kunna tillgodose de flesta av mina behov. Dessutom så skulle jag ha kontroll på vad jag stoppar i mig, jag skulle veta att det inte innehöll okända gifter eller liknande.

Säkert skulle jag behöva massor med tid för mitt näringssök och mina odlingar, särskilt i början innan jag har lärt mig, men jag undrar om jag inte i det långa loppet skulle kunna klara mig på mindre tid än den tid jag idag använder till lönearbete för att införskaffa medel till mat.

"Man blir inte rik på stora inkomster utan på låga kostnader" är ett talesätt som jag ger helt rätt. Att odla och samla sin egen mat är helt klart fullt möjligt, men det kräver tid, om än troligen mindre än den tid det kräver att jobba ihop pengar till mat. Men de störst kostnaderna i de flesta hushåll är boendet och energin, så att skaffa ett billigt boende har för mig hög prioritet, med det så skulle jag bli fri att sänka de flesta andra kostnaderna, samt minska tiden som jag behöver lönearbeta rejält.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar