6 jan. 2011

Livet Lever!

I naturen följer det ena växtsamhället efter det andra. Mark som av en eller annan anledning blivit bar intags först av gräs, sedan följer buskar som hassel, fläder och en. Träden börjar vandra in, först kommer  t ex björkar och alar att vara dominerande, till sist så kommer marken att täckas av ädelövträd, gran eller tall, beroende på miljö och klimat.

Försöker vi förändra det t ex genom att ständigt plantera gran, gran och gran i stora monokulturer, strävar livet att återställa balansen, med sjukdomar, insektsangrepp, och annat.

Livet är förändring. Det ena steget, följs av nästa, nästa, och nästa. Varje företeelse har sin tid.

Ibland försöker jag hålla kvar något som jag blivit ”kär” i. Försöker bromsa Livets gång, förändra skeendet, manipulera Livets gång.

Men så inser jag att det är Livet jag ser. Det är Livet jag upplever. Släkten följa på släkten. Nya arter kommer i andras ställe. Ett möte tar slut och följs av ett annat. Ett sammanhang förändras. Dagar kommer och går. En relation blir färdig. Ett arbete tar slut

Allt är precis som det ska vara. Varje företeelse har sin tid.

Livet andas in och ut.

Lever!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar