18 jan. 2011

När tankemonsterna anfaller!! (av Micke Gunnarsson)

En Fantastisk text från Micke Gunnarssons Underbara blogg

Avslutade gårkvällen med att titta på filmen ”You can heal your life” av och med Louise Hay som idag är en drygt 80-årig livskraftig kvinna. I filmen får vi lyssna till henne tillsammans med en rad andra ”gurus” och hur de gav sin syn på livet och tankens kraft. Louise har genom åren hjälpt och inspirerat miljontals människor till ett bättre liv. Och så ligger man där i sängen och lyssnar på en efter en. Hur deras liv har blivit fantastiskt efter det att de följt sitt hjärta o lärt sig att medvetet forma sina egna tankar. Hur vissa till och med botat sin egna cancer genom tankens kraft och genom att i grunden börja älska sig själva.
Och så sätter ens egna tankemonster igång. Ni ska snart få två härliga exempel på dessa och hur viktigt det enligt mig är att skapa sin egen motståndsrörelse i skallen. 

I filmen så sa en man något som etsade sig fast hos mig och som var klockrent.
Han sa något i stil med:
Som trädgårdsmästare kan man ju inte gå fram till en planta och säga:

- Lovar du mig att få fram stora fina röda tomater så ska jag vattna dig!
 
Och det är just detta som mycket handlar om. Jag kan ju inte förvänta mig något resultat om jag inte GÖR först. Jag måste ju vattna i tron att något fint ska växa fram. Lika så är det väl med livet. Jag måste ju våga ha tillit och agera för att se resultat.

Så nu med två exempel på hur min hjärna fungerade och hur det är viktigt att skapa sin egna motståndsrörelse:-)  Och framför allt också hur viktigt det är att just SE sina tankar komma och inte bli lurad att tro att man ÄR dom.

#1
I går just under denna film så kom det lilla tankemonstret fram och viskade:
- Lätt för dom att säga! De är rika som troll och sitter i sina flådiga soffor och snackar om hur man ska leva livet fullt ut. Lätt för dom att säga!
- Jo jo, visst behandla sjukdomar med tankar. Lätt för dom att säga. Hur vet de om det berodde på deras tankar eller om det bara var tur. Hade säkert hänt i vilket fall.

STOPP!!!

Här måste motståndsrörelsen komma in och rensa.
Det är så typiskt oss ”neggotänkare” att såga så fort vi själva känner oss hotade. De personer jag lyssnade på i går i filmen är oerhört framgångsrika på många sätt och de har ekonomiska resurser..IDAG! Men de hade det ju inte innan de började följa sitt driv. Tvärtom! De hade ett rent h**te. Som barn hade de genomgått saker jag knappt trodde människor i ung ålder kunde bli utsatta för osv. Så anledningen till deras framgång borde mycket logiskare förklaras likt tomaten.
De har hittat ett sätt att vattna som gett resultat, och gjort det. Och jag önskar dessa personer all framgång för på detta vis kan de sprida sina tankar än mer.

#2
Situation två då tankemonsterna återigen försökte gå till attack.

Under mellandagarna var jag och handlade på ett varuhus. När jag gick ut till bilen för att packa in mina varor så såg jag hur två små barn tillsammans med sin mamma letade efter burkar och material i 5 stycken containrars på en avfallsstation precis jämte parkeringen.  Mamman fick hjälpa barnen upp för att de skulle kunna nå. Detta händer idag 2011 i Sverige!!
Där står jag och packar in mina varor, tänker tillbaka på julafton och hur mina barn två dagar efter inte ens kommer ihåg allt de fått. Här ser jag två små barn som ska enligt norm fixa med läxor, med hygien, med polare, med friluftsdagar i skolan etc men som just nu idag måste hjälpas åt för att hitta nyttoprylar i en container. Jag fick tårar i ögonen. Jag tog direkt upp min börs, hittade 150 spänn i kontanter och gick bort till mamman och gav henne de. Den ena lilla pojken sken upp som en sol och trodde knappt det var sant. Inte undra på. Skulle de panta burkar för 150 kr så hade de minst behövt vara i containern i två veckor till. Helt otroligt!

Jag satte mig sedan i bilen och så kom de. De små tankemonstrerna med ljusets hastighet.
- Va tror du de kommer att göra med pengarna Micke? Tänk om de köper typ sprit för pengarna?
- Tänk om pengarna går till hennes man där hemma så han kan lägga de på det han vill? Eller tänk om han slår henne?
- Ska du verkligen ge bort 150 spänn utan att veta någonting??

STOPP!!

Jag tror faktiskt att jag rent fysiskt satt och flaxade med händerna i bilen.
Jag verkligen slog bort tankarna.
Det är såååå typiskt återigen att vi neggohjärnor tänker så här.
Hitta på alla möjliga försvar.
Strunt i att du inte vet. Gör det.
Om vi ska kunna göra skillnad i världen så måste vi börja med oss själva. Ett litet steg i taget. Det viktiga är att vi GÖR det. Så länge jag gör mina små insatser med en god avsikt kan det aldrig bli fel. Vi måste våga helt enkelt. Det är så många gånger vi fastnar i tanken. Jag tänkte göra det ena eller det andra. Jag tänkte eller jag borde stoppa en 10:a i frälsningsarmens insamlingsburk osv.
Men så länge vi bara tänker eller drömmer utan handling så förblir det bara illusioner.
Självklart är det ju bättre att tänka att man borde än att tänka och sedan förverkliga tanken som heter ”jag borde INTE hjälpa” vilket vi gör betydligt oftare, tråkigt nog. Vi tänker att vi borde men vi handlar helt tvärt om.

När jag åkte iväg från parkeringen så klappade jag mig själv på axeln och sa:
- Micke jag är stolt över dig!

Så med detta inlägg hoppas jag att jag har stärkt min armé i kampen om neggomonsterna som surrar lite var stans.

Jag må oss leva uti hundrade år!!

[Micke Gunnarsson]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar