17 jan. 2011

Hur HAR du det? - Hur TAR du det?

Tidigare publicerat på Svarta-tavlan i maj 2009

Världen är inget som pågår utanför dig, först när du har en tanke om det som sker runt dig blir du medveten om det, det är din tanke som är din värld. Du kan tänka att det är för hemskt att du ska behöva gå upp så tidigt. Varför måste barnen hela tiden bråka vid frukostbordet. Tänk om din man ngn gång engagerade sig i hushållet. Vilka idioter det finns på vägarna, det är ett under att inte fler olyckor händer. Den där arbetskamraten är hela tiden så otrevlig mot dig. Varför kan jag aldrig låta bli att ta den där extra portionen? Nu måste jag skynda mig så jag hinner till dagis i tid. Åhh gud, vad trött jag är!

Hur får de tankarna dig att må? Hur känner du dig när du tänker de tankarna, och andra liknande? Världen blir ngt som pågår runt dig, du blir som ett löv som kastas för vinden, som hela tiden blåser som den vill. Du blir maktlös! T o m när du tänker tankar som, Du får mig att må bra. Det känns bra när du gör frukost. Äntligen är det fint väder så jag slipper va så trött. Vilken tur att jag har kolleger som får mig att skratta. Så är du beroende av omgivningen, världen blir ngt som pågår utanför dig och du bara dansar med som ett löv i vinden.

Nu är det dags att du tar kommandot över ditt liv, du väljer själv hur du tänker om det som sker, du väljer själv hur du vill uppleva verkligheten. Så här kan det låta:

Vad härligt att jag har ett jobb som väntar mig tidigt varje morgon! Vilka friska och härliga ungar jag har, vilken energi de har! Min man kan verkligen konsten att engagera sig i det som är viktigt för honom, jag tänker lära mig av honom. Jag tänker se till att jag är uppmärksam på trafiken så jag kommer säkert till jobbet. Hon verkar inte må så bra, men jag tänker inte låta hennes dåliga humör påverka mig. Så fantastisk god maten är, jag ska njuta av en bit till. Tar jag det bara lugnt så kommer jag hinna till dagis i tid. Nu är jag sådär skönt trött, jag ska vila en stund innan jag gör ngt annat.

Hur vill du möta livet i dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar