11 mars 2011

Den 3e generationen

I många kulturer i världen är det den 3e generationen som har hand om barnen. Det är egentligen en ganska bra idé.

När vi är i 20-30-årsåldern är vi väldigt produktiva. Vi har kapacitet att bygga ett liv med hem och karriär. Våra hormoner ser också till att vi bara längtar efter att "producera" barn.

Men vi vet inte så mkt om Livet. vi är själva i full färd med att försöka förstå vad livet går ut på och hur det fungerar. Hur ska vi då kunna lära våra barn vad livet handlar om?

Vi har alla gjort vårt bästa som föräldrar och vi har lyckats väldigt väl, men jag kan inte låta bli att undra hur det skulle vara att "uppfostra" ett nytt litet barn idag. På många sätt är jag en helt annan människa idag än för snart 17 år sedan, då grabben föddes. Jag är mkt tryggare i mig själv. Jag har skapat mig en bild av livet och världen som hjälper mig att fungera och må bra. Jag är tacksam och nöjd för min grabb och den han har blivit, och över min insats som förälder. Men jag misstänker att grabben hade varit ganska annorlunda om jag hade befunnit mig där jag befinner mig idag för 17 år sedan.

Jag tänker inte starta en "ny kull" för att ta reda på hur det hade varit, men jag hoppas att den dagen kommer då jag får möjlighet att spela en stor roll i ett eller flera barnbarns liv. Jag känner att jag har så mkt mer att ge idag än då grabben var liten.

En annan viktig sak som den 3e generationen kan ge sina barnbarn är att förmedla en självupplevd bild av en helt annan värld. Något som jag tror är viktigt av många skäl, dels för att vi behöver de rötterna för att lättare stå stadigt i världen, och dels för att både de "bra" och "dåliga" sakerna i den världen inte ska gå förlorade. De "bra" sakerna för att de ska kunna vara en inspirationskälla, och de "dåliga" sakerna för att vi inte ska behöva upprepa dom. Den dagen då vi glömmer bort Förintelsen och Nazityskland då är det som hände då helt bortkastat, då kan vi inte längre låta det minnet utgöra kontrast och inspiration till en "bättre" värld.

I min "Drömby" kommer den 3e generationen att spela en viktig roll både inom omsorgen och skolningen av barnen. Dessutom kommer de att ha en viktig uppgift med att regelbundet berätta för både vuxna och barn i de yngre generationerna om hur det var förr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar