8 mars 2011

Riktiga pengar

Pengar i sig är inget ont, det är ett mkt bra hjälpmedel för att underlätta byteshandeln. Låt oss säga att jag odlar potatis. Potatis är min valuta. Jag vill gå till Carina och klippa håret. Hennes valuta är hårklippning. Men Carina har alla potatis som hon behöver, hon ber mig komma tillbaka om en månad för då behöver hon mer potatis. Men jag vill ha mitt hår klippt nu, så jag frågar Carina om det finns ngt annat hon behöver. Jo det finns det, hon skulle behöva lite mjölk. Oki Lars-Bertil har mjölkkor. Mjölk är hans valuta. Jag går till Lars-Bertil och byter lite av mina potatis mot mjölk som jag sedan byter mot en hårklippning hos Carina. Struligt inte sant! Jag kan behöva leta länge tills jag kan byta min valuta mot en valuta som Carina behöver.

Så låt oss i stället skapa pengar med ett reellt värde. Pengar som inte kan användas för att tjäna mer pengar. Pengar som inte är beroende av tillgång och efterfrågan.

Låt oss återvända till min drömby. Där inför vi en lokal valuta som bara går att använda i byn. Låt oss kalla den för Dagar (Dgr) och Timmar (Tim). På varje Dgr går det 8 Tim. Varje bybo har rätt att växla till sig maximalt 730 Dgr Till en kurs som fastställs av rådande medeltimlön. Det är också den maximala summan som man kan växla åter till ngn annan valuta.

Nu går jag till Carina och Klipper håret, låt oss säga att det tar en timme Av hennes tid, då kostar det också en Tim av mina pengar. Carina går sedan och köper mjölk av Lars-Bertil. Den mängden mjölk hon får för sin Tim motsvarar Lars-Bertils årsproduktion delat med 365 delat med 8. (I verkligheten blir det lite mer komplicerat än så, men detta exempel syftar till att illustrera principen.) Lars-Bertil går sedan med sin Tim och köper potatis av mig motsvarande min årsproduktion delat med 365 delat med 8.

Fördelarna med en sådan valuta är att det blir totalt meningslöst att lägga pengarna på hög. Du kan spara två årslöner (en siffra gripen ur luften för att ha ngt att räkna på) lägger du mer pengar på hög så blir de värdelösa eftersom du aldrig kan omsätta dom utanför byn. I teorin så kan du visserligen samla på dig mer pengar än så, men de pengar som tas ur systemet kommer om det blir för stor andel att få hela systemet att kolapsa eftersom det då inte finns några pengar kvar i systemet.

Varje produkt i byn får ett värde fastställt som motsvarar den tid som den tar att producera. Kanske håller Eleonor en kurs. Det tar henne totalt 40 timmar att förbereda och hålla kursen, hon har själv betalt 10 Tim för att utbilda sig för kursen. Med en avskrivningstid på låt oss säga 10 kurser, och med en lokalkostnad på 5 Tim så kommer Eleonor att behöva ha in 46 Tim. Det finns 10 kursdeltagare som betalar vardera 4,6 Tim till Eleonor.

Det är fullt möjligt att tänka sig flera sådana valutor som samexisterar Man fastställer då en fast växelkurs och en maximal mängd pengar för varje valuta. Man kan då tänka sig att jag växlar till mig SKr för att köpa bananer som handlaren i sin tur har köpt för en internationell valuta. Pengarna är inte längre det som styr utan enbart ett hjälpmedel för att upprätta välstånd.

2 kommentarer:

  1. Låter som en bra idé, en tanke dock: hur hanterar man alla skatter och avgifter (och som du nämde räntor) som i verkligheten gör att en person som villle betala en annan måste jobba i flera timmar för att kunna betala en annen i en timme?
    Skulle man införa ett sånt system timme mot timme skulle troligtvis skatteverket dyker upp och ville ha skatt för förmånsvärdet? Det finns en del lokalvalutor runt om i världen men jag vet inte hur de hantera skattefrågan, en del förlorar även en del av värdet över tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert Bastian.

      Rent juridiskt så vet jag inte exakt vad som gäller, men tror nog att pengautgivning (skapande) är förbehållen banker (!), men vi har ju affärernas system med rabattkuponger, vilken lagstiftning gäller där? Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att t ex en mindre by med ett flertal olika yrkesverksamheter skulle kunna ha en medlemsavgift där det i avgiften ingår en viss mängd kuponger som sedan varje medlem kan använda för att handla av den lokale grönsaksodlaren, frisören, hantverkaren osv, allt närproducerat. Den som får betalt med kupongerna kan i sin tur handla för dem så att de cirkulerar.

      Dock skulle jag tro att det skulle klassas som svarthandel och få ske i smyg, vilket jag i grunden ser som helt förkastligt. Jag skulle vilja se en förändring i lagstiftningen som skulle möjliggöra officiella lokala valutor, dessa skulle då beskattas liksom allt annat i samhället och därmed bidraga till allmännyttan. kanske blir det så när vårt monetära system inom en ganska snar framtid kollapsar (varför det kommer att göra det kan du läsa om här: http://sigfridp.blogspot.com/2012/02/skuldsedlar.html ).

      Nu är det ju mycket jag skulle vilja ändra på =)) för det första avskaffa alla räntor, eftersom pengar representerar energi, och räntorna innebär att det uppkommer en brist på pengar/energi eftersom ingen energi tillförs som motsvarar räntan. Och utan räntor behövs ingen tillväxt i ekonomin, då blir pengar enbart det redskap som det ursprungligen var ämnat att vara, dvs ett sätt att underlätta byteshandel och ett sätt att fondera energi för kommande behov (i dag har pengarnas huvudsakliga syfte tyvärr blivit att bygga upp kapital hos ett fåtal på de resurssvagares bekostnad).

      Både ekonomin och politiken skulle vara fullständigt transparent (vilket egentligen är en förutsättning för att demokrati ska kunna existera på riktigt), det skulle innebära att en mängd onödiga gemensamma kostnader skulle försvinna och vi skulle kunna klara oss med mycket mindre skatt. Jag föreställer mig att man har ett rejält grundavdrag (motsvarande basbehoven) och för alla inkomster därutöver har man en rak skatt som täcker sådant som vi vill ha t ex skola, sjukvård, infrastruktur etc. kanske skulle den kunna vara ca 10% (äldre tiders tionde).

      Skulle tro att de allra flesta beslut om skattens nyttjande och behovet av den fattas lokalt av de som nyttjar de allmänna resurserna.

      Det är inget omöjligt, det bara förutsätter att vi slutar att sko oss på andras bekostnad...( mer om den skadliga räntan kan du läsa här: http://sigfridp.blogspot.com/2010/11/ranta-pa-ranta.html) =))

      Utan ränta och skapandet av pengar utan verklig täckning borde inflation inte finnas, eller?

      Tack för din kommentar! =))

      Radera