18 mars 2011

Nu är NU!

Nu är NU! igår finns inte imorgon finns inte.

Ingen oro i världen kan förändra morrgondagen till det bättre, men den kan förstöra Nuet och mitt Nu skapar nästa Nu.

Nu är NU!

Vad underbart ljust det var när jag gick ut med tekoppen i trädgården i flera centimeter blötsnö. Våta flingor i mitt hår.

Visst jag kan svära och förbanna snön, eller jag kan njuta av det trolska vinterljuset. För jag vet att lärkorna sjunger imorgon igen, kanske redan idag. Jag vet att narcisserna och snödropparna kommer att titta fram ur snön igen. Jag vet att våren kommer!

Nu är NU! och jag njuter av ljuset och ljudet av smältande blötsnö.

Jag kan bli besviken över snön, över våren som kom av sig och skylla mitt ”dåliga” humör på snön.

Jag kan skylla min rethosta på min allergi.

Jag kan skylla min allergi på arvet.

Jag kan alltid skylla på ngt och välja att vara ett offer för ngt.

Jag kan skylla på bakterier och virus.

Jag kan skylla på min uppväxt och barndomen.

Jag kan skylla på föräldrarna och skolan.

Jag kan skylla på arbetsgivaren och politiken.

Jag kan skylla på det ekonomiska systemet.

Jag kan skylla på människorna jag möter.

Jag kan skylla på ödet eller karma.

Jag kan skylla på slumpen.

Jag kan skylla på guds straff för ngt som jag gjort eller inte gjort.

Jag kan skylla på djävulen och onda krafter.
 

Jag kan välja att känna mig som ett offer för bakterier, omständigheterna, ödet, makterna, en gud som straffar mig för ngt jag gjort eller inte gjort, djävulen och andra onda makter eller vad som helst. Ta bara den här snön som kom just som våren börjat få fart. Visst kan jag välja det och kanske är jag ett offer för allt detta och lite till. Men får det mig att må bra att se det så?

Eller jag kan välja att se att jag hittills blivit frisk varje gång jag varit sjuk, mitt immunförsvar har fixat det. Och även om det varit kärvt med ekonomin ibland så har det ju alltid löst sig på ngt sätt. Jag kan välja att se att även om det är mkt som ska hinnas med så kan jag faktiskt ta mig 5 minuter med en kopp te i trädgården varje morgon, bara för mig och mina tankar i samklang med livet under stjärnorna. Jag kan välja att vara Tacksam för att saker alltid har löst sig och för det som jag faktiskt har inklusive min Underbara trygge son. Får det mig att må bra?

Men nu är NU! och det enda som finns. Hur vill jag må i detta Nu?


Jag kan välja att se mig som ett offer för allt möjligt, och kanske är jag det. Men då förlorar jag all makt att styra ngt alls i mitt liv. Eller jag kan välja att faktisk ha makten ett välja hur jag vill må oavsett vad som händer och hur det är.

För mig är valet lätt! Jag väljer att se på livet på de sätt som får mig att må bäst. Helt enkelt för att det är mkt trevligare.


Nu är NU! och jag njuter av ljuset och ljudet av smältande blötsnö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar