24 mars 2011

När ljuset tycks ha slocknat

Ibland känns det som allt ljus är borta, vi ser bara mörker. Allt verkar hopplöst, och vi känner oss som ett offer för ett liv som spelar flipper med oss. Vad gör vi då?

Hur vi HAR det kan vi inte alltid göra ngt åt, men hur vi TAR det är alltid vårt eget Ansvar. Vi kan alltid välja hur vi tänker om det vi möter i Livet och vad vi sätter Fokus på. Valet är kanske begränsat av våra erfarenheter och präglingar, men det finns alltid en tanke som känns iaf lite bättre.

Som jag ser det så är allt i grunden energi som vibrerar olika. Våra olika känslor är energi med olika vibration. Det finns ngt som heter Resonans, alltings vilja att vibrera i samklang. När vår energi är "låg" så tenderar vår omgivning att vibrera i samma takt, när vår energi är "hög", likaså. När vi mår dåligt är det lätt att vi hamnar i en negativ spiral där vår vibration är "låg" - vi fokuserar på det som inte är bra - vår energi blir ändå "lägre" - vi mår ändå sämre....

Jag tror att en av meningarna med livet är att må så bra som möjligt. När vi mår bra, skapar vi en bra miljö för vårt immunförsvar och det hjälper oss att må ändå bättre. Tankar som får oss att må bra, skapar "positiva" spiraler på samma sätt som tankar som får oss att må dåligt skapar "negativa" spiraler. och det vi möter tenderar att hamna i samklang med vår vibration. "Bättre och bättre dag för dag ♫♪♫"

Det finns ett ljus även om det tycks ha slocknat. Vi kan medvetet skapa "positiva" spiraler. Vi kan medvetet välja tankar som får oss att må bättre. vi kan medvetet få ljuset att börja lysa igen.

Tanken "jag är sjuk", vibrerar "lågt", den får oss att må dåligt. Tanken "jag håller på att tillfriskna" har en "högre" vibration, den får oss att må bättre. Det finns alltid en tanke som känns bättre, om så bara lite!

Likaså kan vi flytta vårt fokus, hur illa det än är så finns det alltid ngt att vara tacksam för. skapa en Tacksamhetslista. Börja varje dag med att skriva ner sådant som du är tacksam för, det kan vara små saker. Försök att få ihop några stycken saker som du är tacksam för, och en sak mer för varje dag eller gärna flera. Tänk gärna på de saker som du kom på på morgonen under dagen. Du kommer att märka att du mår bättre och att det blir lättare och lättare att skriva din lista med fler och fler saker som du är tacksam för. Resonansen har verkat. Ljuset har börjat lysa igen.

I naturen finns det "höga" vibrationer genom att ta oss tid att vara i naturen "höjer" vi vår energi och mår bättre. Vi hamnar i Resonans med naturen, och vårt Ljus börjar lysa.

2 kommentarer:

  1. hm,,
    funderat ..
    klart det är sanningen.. men problemet ligger ändå kvar ,, hur man tar sig från en tanke till nästa,, vad ska komma till en för att orka- känna glädje,, tillfreds.. eller vara i den där positiva känslan..
    jag var på dans i går kväll.. känslan som kom,, var ensamhet,, vad gör jag här ,, jag hör inte hemma här blad alla glada och lyckliga människor..jag for därifrån med en känsla att vara ensammast i hela världen,, och inget kunde få mig att må gott---- hur sak man våga vara en del avv allt igen..
    jo det är sant att jag skapar känslan själv,, och att den ite är verklig,, men realiteten var oskriven,,
    kram till dej min vän ,,

    SvaraRadera
  2. Känner igen din upplevelse Gunilla.

    En del känslor måste få finnas tänker jag, ibland måste vi få må dåligt, för att komma vidare. Det finns en bok som heter "Krama din skugga" som handlar lite om detta... det finns gamla präglingar, gamla känslor och upplevelser, sidor av oss som vi inte vill kännas vid, men som väntar på att bli läkta, det kan de enbart bli om de får finnas... Morgondagens blogginlägg "Sen-träsket" handlar lite om detta, och även ett inlägg som heter "Sitta i knät" från den 4/3-11

    Kramar om ♥

    SvaraRadera