26 mars 2011

Det som Är!

För några månader sedan skrev jag om "Den kritiska massan". Det faktum att det krävs ganska lite för att åstadkomma en "positiv" förändring.

Jag har känt till att det fungerar så i nära 30 år men jag har aldrig förstått varför. Det "borde" vara vid 50% som det väger över åt ena eller andra hållet, kan jag tycka. Men det räcker med mindre än 5% av ngt "positivt" för att det ska tippa över åt det hållet!

Och jag tror inte att det handlar om att den kraft som skapat allt har ordnat det så för att den tycker att ngt är "bättre" eller "sämre". Jag tror inte att det vi kan kalla Gud dömer saker och handlingar i sin skapelse som "bättre" eller "sämre", allt utgör bara delar i en dualistisk värld som är nödvändig för att det alls ska finnas en Upplevelse.

Ändå gynnar skapelsen det som vi kallar "positivt"! Är det kanske ändå så att Skaparen tycker bättre om det "positiva"? Men varför skapa ngt som man inte gillar lika mkt?

Nej det där får jag inte ihop!

Men härom dagen när jag skrev om resonans föll bitarna plötsligt på plats.

Om Allt i grunden är energi som vibrerar olika, och om Skaparen som är Allt som finns har den högsta vibrationen. Om allt vi upplever i denna världen helt enkelt är Skapar-energin som dämpats till en lägre vibration för att åstadkomma kontrasterna och därmed Upplevelsen.

Då är allt vi ser och upplever det som inte är i resonans med det som Är. Ju högre vibration, desto "positivare" upplever vi det, och desto mer resonans med det som Är. Resonansen hjälper allt att sträva mot en högre vibration.

Det är inte så att Skaparen gillar ngt av sin skapelse "bättre" eller "sämre" det är bara så att vissa saker och handlingar vibrerar mera i resonans med Skaparen, med det som Är.


Av samma anledning kräver det också mera energi att gå emot flödet, mot det "negativa" eftersom det strävar bort från resonansen med det som Är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar