26 juli 2012

Semester

Nu är det många som har eller precis har haft semester.

Blev det som du tänkt?

Många är det som arbetar sig igenom året för dessa få veckor då allt ska ske, längtar, bygger upp förväntningar.

Många är det som väntar på sommaren och solen.

Många som går och väntar på den rätte.

Månader av längtan, strävan dit och bort härifrån.

Många lever för något sen, något annat, bara inte detta....

... och när det sedan kommer, blev det som du tänkt?

Jag är dålig på semester, det var väldigt länge sedan jag hade mer än högst två veckor sammanhängande semester. Men å andra sidan är jag väldigt bra på att ta ledigt när jag behöver det, en dag eller två när det är något jag vill skapa, när jag behöver vila, när jag vill besöka någon eller får besök.

Jag är ganska bra på att  njuta av mitt jobb också, av vädret och naturen, av stoltheten över yrkeskunskapen, Här och Nu. Visst händer det att jag jobbar fast jag längtar efter något annat, av praktiska skäl, sociala eller ekonomiska, men oftast går det ganska bra att njuta även då.

Jag vet att jag är lyckligt lottad som har ett jobb där jag kan ta ledigt när jag vill, som får gå ute i naturen dagligen i jobbet, men någonstans så är det jag själv som har inrättat mitt liv så, som har sökt mig till detta Livet.

Jag har skaffat mig ett liv där jag behöver ganska lite, det ger mig frihet att följa min längtan Här och Nu, i stället för att förlägga all längtan någon gång i framtiden... på sommaren... på semestern... när Hon dyker upp i mitt Liv.

Jag är dålig på "Den Rätta" också, men å andra sidan är jag bättre och bättre på att se varje ny relation som den rätta relationen Här och Nu i Närvaro. Varje relation jag haft har varit "rätt".

Det finns en njutning i att längta också, men om det bara blir denna njutningen och sedan besvikelse över brustna drömmar...

Allt beror på val vi gör och dess konsekvenser, ibland ser vi inte konsekvenserna av våra val förrän senare, vi målar in oss i ett hörn. Men vi kan välja om, vi kan välja att Njuta Här och Nu i större utsträckning och vi kan skala bort det som begränsar vår Frihet att vara Närvarande i större utsträckning, steg för steg, bit för bit.

Vi kan välja att dansa i regnet i stället för att sakna solen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar