12 nov. 2010

Måste, bör och skall…


Tidigare publicerad den 12/11-10 på Sigges radioteater

Varför tror jag att jag måste ngnting?

Om Livet (Gudomen/Kärleken/Kraften/etc) är allt som finns, då finns inget annat att behöva eller önska.
Då Kräver Livet inte heller ngt, för vad sulle det kunna kräva om det inte finns ngt som inte är Livet.
Då kan Livet inte heller misslyckas med att få det Det behöver, för det finns inget att behöva.
Finns inget Misslyckande, så finns heller ingen dom, eller fördömelse,
Inget bättre eller sämre, inget bra eller dåligt. Allt bara Är och det Är Livet,
Då finns inte heller ngt behov av att konkurrera och bråka, för vad ska vi bråka om!

Så varför tror jag att jag att jag måste ngnting?
Livet har inte sagt det,
Du har inte sagt det,
Ingen annan har sagt det.
Det är bara jag som säger det.
Det är mina rädslor som säger det.

Som tur är är jag allergisk mot orden måste, bör och skall, De föder en otrolig stress i mig. Ibland tar det tid att se det, men om jag är stressad så kan jag tänka "Vad är det jag tror jag måste nu?"

Det är icke-ord, ord som beskriver ngt som inte finns. Vi kanske tror att vi måste ngt för att uppnå ngt.

T ex så kan vi tro att vi måste jobba för att få pengar, för att köpa mat. Men i min värld är det inte sant, för jag vet aldrig vad som händer imorgon, kanske kommer en förträngd eller oplanerad utgift och jag har ändå inte pengar till mat, kanske ringer ngn och ber mig utföra ngt av mina många bisysslor, som ger mig mer pengar än om jag jobbat på mitt lönearbete, kanske bjuder ngn mig på middag och behovet av pengar till mat uteblir etc.

Vi kan aldrig veta ngnting, aldrig gardera oss inför morgondagen. Den blir som den blir.

Det enda vi måste är att vara sanna mot oss Själva, och lita på Livet.
Men inte ens det måste vi, det är ett val vi gör.

Alla måsten, bör och skall hindrar oss från att vara sanna mot oss Själva, och från att vara i Tillit, till Livet.

Så svaret blir "Jag måste ingenting, det enda jag behöver är att känna Tillit till Livet… om jag vill det!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar