6 nov. 2010

Den viktigaste relationen


Tidigare publicerad den 6/11-10 på Sigges radioteater

Den viktigaste relationen upplever jag är den med oss själva. Men för att komma Nära oss själva behöver vi komma Nära andra människor. Alla möten är viktiga på vägen hem till oss själv. Men det är de verkligt Nära mötena som för oss Närmast oss själv.

En Nära relation tar tid att bygga upp, det tar tid att lära känna varandra, och sakta steg för steg komma Närmare och Närmare varandra, steg för steg. Jag tror det är detta som gör våra parrelationer så viktiga. Visst kan vi komma mkt Nära i kortare tillfälliga möten. Det behöver inte ens vara ett fysiskt möte för att mötet ska bli Nära och viktigt, det kan räcka med ett ord i en bok.

Men för en Verkligt Nära relation behövs alla våra delar. Vi behöver komma Nära intellektuellt, känslomässigt, fysiskt, och själsligt. Kanske är det också så att vår lust har en mkt viktig roll att spela för att ta oss Närmare varandra.

En god vän som är uttalat polyamorös, utryckte för ngn tid sedan att hon använde sexualiteten för att komma Nära människor. Jag förstod det inte då. För mig är den sexuella lusten ngt som föds ur Närhet inte tvärt om. Men plötsligt fick jag insikten att det ena utesluter inte det andra.

Det är som ett hjul som snurrar, med fem ekrar. Ett intellektuellt möte kan föra oss känslomässigt Närmare, vilket i sin tur för oss Närmare varandra själsligt, som för oss Närmare fysiskt, som för oss Närmare känslomässigt, som för oss Närmare i lusten, som för oss Närmare själsligt, som för oss Närmare intellektuellt etc. I vilken ordning som helst. Så länge det inte är alltför stor obalans snurrar hjulet på jämt och fint, men om ngn av ekrarna saknas så uppstår obalans och hjulet slutar snurra eller snurrar ryckigt och illa.

Jag har t ex. varit med om Fantastiska intellektuella möten på nätet, som skapat en känslomässig Närhet, men då vi kommit fysiskt Nära varandra har ngt fattats och det har blivit platt fall. Och jag har varit med om relationer där ngn av delarna har halkat efter, där Närheten på ngt område har minskat kanske genom att den ene parten utvecklats på detta område. Och relationen har slutat snurra, eller t o m börjat snurra baklänges, med mindre och mindre Närhet på alla plan.

Lusten behöver inte nödvändigtvis uttryckas sexuellt, den kan också yttra sig som lek. Men jag förstår min väns yttrande idag. Och tror att jag ska öppna mig för möjligheten att släppa in lusten i fler möten. Kanske som lek, kanske som sexualitet.

Allt hänger ihop, ju Närmare jag kommer ngn desto Närmare kommer jag mig själv, desto Närmare kommer jag Livet, Kärleken och det Gudomliga. Därför för varje möte mig närmare det Gudomliga.

2 kommentarer:

  1. Ja! Den viktigaste kärleksrelationen är den till oss själva och för mig är relationen till mig själv även den viktigaste sexuella relationen. Att bejaka o väcka lusten i mig själv o till mig själv, gör att lustenergin cirkulerar i mig i ett ständigt flöde. Det är väldigt användbart med livslust! :-)Jag använder det sexuella som verktyg för att öppna mig själv. Min sexuella energi o livslust kan även hjälpa till att öppna andra, men vi behöver inte nödvändigtvis ha sex för det. Jag är polyamorös o det betyder för mig att jag älskar många människor o att varje relation till en annan människa är unik o att vi väljer hur just vi helst vill mötas o det har utrymme att förändras.

    SvaraRadera
  2. Tack Sofia!

    Du inspirerar mig mycket!

    Du är Unik!

    Kramar

    SvaraRadera