26 nov. 2010

Samma gamla spöke


Målet är vägen, säger buddisterna, tror jag att det är.
Men det kan bli så… mindre lyckat. *Hrrmm*

Jag undviker att planera
för att vara närvarande i nuet
Jag skjuter upp saker
för att vara närvarande i nuet
Jag gör vad jag har lust med
för att vara närvarande i nuet
Jag gillar läget
för att vara närvarande i nuet

Vad tror ni händer!

Att sitta i total närvaro
i en solstol på en pråm
och bara flyta med i Livet,
det är toppen!
Men se till att du befinner dig
på ett lugnt vatten,
för annars blir det lite jobbigt
när du kommer till forsarna.
Då blir det till att paddla som bara den
för att inte pråmen ska slås i spillror
och du kastas i vattnet.

Närvarande, javisst! 
Nog är jag närvarnade i nuet
när jag kämpar för att reda ut
det som plötsligt kommer ifatt mig
eftersom jag inte tagit tag i det innan.
Så visst får jag vad jag ber om!

När jag inte skapar mitt liv medvetet
Då skapar jag det omedvetet
Och då blir det som det blir

Under ytan finns dolda strömmar
Som bara längtar efter att bli sedda,
Plötsligt väller de upp till ytan,
Och hotar att stjälpa dig.

Så vad är det jag skapar!

Jag tror jag skapar frihet
Men i stället flyr jag mitt ansvar!

För vem har ansvaret i mitt liv
Om inte jag!
Vem skapar mitt liv
Om inte jag!

Varför håller jag på så
Jag trodde jag var färdig med detta!

Vad är jag rädd för,
För det som inte är kärlek
Är rädslor.

Rädd för att bli besviken
Därför vill jag inget
Rädd för att misslyckas
Därför försöker jag inte
Rädd för att bli kritiserad
Därför gör jag inget.
Rädd för att bli sedd
Därför visar jag mig inte
Rädd för att lyckas
Därför har jag ingen ambition

Återigen samma gamla spöke
Som avtäcks
I ännu en skepnad.
Samma gamla rädsla
För att visa min fulla potential
… Och bli förkastad.

Visst är det trevligt
Att sitta där i solen på pråmen
Göra vackra saker
Och se dom speglas i vattnet

Men utan ett roder
Utan ett mål
Så kommer jag
Förr eller senare
Till strömt vatten
Och stjälps omkull

Tanke, Ord och Handling
Skapandets treenighet

Tanken räcker inte
Orden räcker inte
Handlingen räcker inte
Alla tre måste finnas
Och samverka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar