15 juli 2011

Ord som begränsar


Aldrig är en väldigt lång tid, lika lång som Alltid. Många av oss slentrian-använder en massa ord som begränsar och håller kvar, utan att vi ens tänker på det. Även om det är omedvetet eller kanske på skämt så talar vi ändå hela tiden till vårt undermedvetna, programmerar oss med en mängd olika berättelser som blir sanna för oss.

  • "Män tänker ALLTID BARA på sex."
  • "Det blir ALLTID bråk och intriger på kvinnliga arbetsplatser."
  • "Jag kommer ALDRIG att komma över sorgen."
  • "Smärtan kommer ALLTID att finnas kvar."
  • "Jag kommer ALDRIG att bli frisk."
  • "Jag kommer ALDRIG att möta någon som honom igen."
  • "Jag möter BARA fel sorts kvinnor:"
Listan kan göras lång, alla dessa ALLTID, ALDRIG, BARA, MÅSTE osv. De är inte sanna, men likväl fortsätter vi att programmera oss med dem. Hur skulle det kunna se ut i stället?

  • "Både män och kvinnor tänker ibland mest på sex"
  • "Ibland blir det bråk på en arbetsplats oavsett om den är manlig, kvinnlig eller blandad"
  • "Just nu känns det svårt att komma över sorgen"
  • "Kanske kommer det att ta tid att bli frisk, men jag hoppas att jag blir det"
  • "Det kommer att vara annorlunda, men jag kan möta män som är både bättre och sämre för mig på olika vis"
  • "Ibland så möter jag kvinnor som matchar mig dåligt"


Känner du skillnaden! Visst kan det vara t ex så att vi aldrig kommer över en viss sorg, men vi vet inte, så varför begränsa oss? varför bestämma sig i förväg? Ordet "Aldrig" gör det väldigt svårt att släppa och gå vidare.

Likadant är det med de andra orden och de andra meningarna , de kan vara sanna men vi behöver inte göra dem sanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar