24 juli 2011

Osorterade tankar

Är i Vemod/Sorg nu.... Låter det finnas... Känner... Är i det.

"Det är inte människorna vi sörjer - det är våra drömmar som är förknippade med dem" [Sanna Nova Emilia]

Att Älska Villkorslöst utan förväntningar eller gemensamma drömmar är lätt....
Att släppa den andra fri att vara precis den den är utan band....
Att vara i det som ÄR!

Drömmarna är ett sätt att kontrollera....
Begränsar
Både mig, dig, oss, vi, Alla.

Hur är jag fullständigt öppen närvarande i det som är?
Känner gemenskap och samhörighet utan att binda?

Det är Enkelt så länge jag inte drömmer om morgondagen.

Låt de döda ta hand om de döda.
Låt de ofödda ta hand om morgondagen.

Vad händer med Livet om jag slutar drömma?
Är det inte drömmarna som får Livet att snurra?
Universum att expandera?

Drömmer Livet?
Drömmer djuren?
Drömmer växterna?
Drömmer naturen?

Kan man drömma och släppa kontrollen samtidigt?
Skulle jag så ett frö om jag inte drömmer om en skörd?
Skulle fröet växa upp om jag inte sköter det och vattnar?
Kan jag skörda utan att så?

Kan jag drömma om en morgondag och ändå vara fullständigt närvarande i Nuet?

Kan jag tillåta mig att vara helt och fullt Närvarande i alla möten även om jag drömmer?

Kan man ha en par-relation utan att vara speciell?
Är inte varje möte speciellt?

Att så utan att skörda

Många gånger har jag grävt i landet på våren
Sått fröer
Tittat till dem dagligen för att se om de kommit upp
Sådan Ofantlig Glädje Känner jag i detta
Jag drömmer om skörden
Men är fullständigt Närvarande i Nuet.

Jag rensar ogräs, gallrar
För att gynna skörden
För att gynna drömmen
För att det blir fint
Några plantor får mer uppmärksamhet än andra
Men alla är speciella
Jag drömmer om skörden
Men är fullständigt Närvarande i Nuet

Eller så gör jag det inte
För jag är upptagen med annat
Andra drömmar
Andra plantor
En del plantor dör
Men andra klarar sig själv
Utan min uppmärksamhet
Vill Leva för sin egen skull

När torkan kommer vattnar jag
För att gynna skörden
För att gynna drömmen
För att jag tycker om att se hur  det växer.
Jag drömmer om skörden
Men är fullständigt närvarande i nuet

Eller så gör jag det inte
För jag är upptagen med annat
Andra drömmar
Andra plantor
En del plantor dör
Men andra klarar sig själv
Utan min uppmärksamhet
Vill Leva för sin egen skull

När hösten kommer
Skördar jag
Fullbordar min dröm
Fullständigt Närvarande i Nuet

Eller så gör jag det inte
För jag är upptagen med annat
Andra drömmar
Andra plantor
Andra skördar
Livet skördar min sådd

Att skörda utan att så

I Närvaron i Nuet
Finns allt jag behöver
Livet sår och jag skördar
Liv till nytt Liv

Det ena utesluter inte det andra

Fröna kan sås
Växa och skördas
Av Livet självt
Genom mig
Genom någon annan
Liv till nytt Liv

Varje dag Ny
Varje dag ny Skörd
Varje dag nytt LIV

TILLIT

2 kommentarer: