1 dec. 2010

Älska dina fiender

Häromdagen skrev jag om mina andra JAG. Men den sura kassörskan i affären då? alla idioter på vägarna då? din gnälliga mamma då? grabben som inte lyssnar på vad jag säger då?

Hrmm! Jo de är Jag de också, vi är alla Ett :-/

Faktum är att jag tror inte det finns ngt i vårt liv som vi inte har skapat in där, allt jag ser, upplever och möter, finns också i mig, det är speglingar av mig eller speglar iaf ngt som jag behöver se i mig själv.

Det är därför det står skrivet "Älska dina fiender!"

"Fiender", sjukdomar, ekonomiska svårigheter, "dålig" uppväxt, idiotiska trafikanter etc, finns alla där för vår skull, med ngn del av oss har vi skapat in dem i vår värd. Hela Världen är till för Mig! Och då menar jag HELA Världen!

De är en del av oss, en del som vi ska vara tacksamma för. Inte slår du på din hand om den tappar ngt! Nej du kanske masserar den och ger den Kärlek. Kanske kan du lära ngt av det som hände.

Precis som vi är Viktiga och Värdefulla just som vi Är, var och en med vår uppgift i Skapelsen, så är våra "fiender" Viktiga och Värdefulla precis som de Är.

Nu kanske du tycker att jag är elak, inte nog med att ditt liv ser ut som en soppa, jag påstår dessutom att du själv har skapat det så. Är det inte illa nog att ha det som du har det, ska du nu behöva känna skuld också!

Nej det behöver du inte, det får du göra som du vill, fine för mig. Det här är min Tro om hur livet fungerar, och det behöver inte nödvändigtvis vara vare sig din Tro, eller ens sant!

För mig handlar det inte om skuld, det handlar om Ansvar och Makt! Att ta Ansvar för allt som händer och finns i min Värld, som min skapelse, ger mig Makt att påverka och förändra. Jag kan aldrig bli ett maktlöst offer.

Hur vi än ser på det, så finns det där, varför inte välja ett synsätt som ger oss makt att förändra! Hur jag har det kanske inte verkar vara mitt Ansvar, men hur jag tar det är definitivt mitt Ansvar, mitt Val.

Men Älska mina fiender! Det är väl ändå att gå väl långt, hur kan man älska ngn som förtrycker en, en sjukdom eller ngt annat jobbigt eller hemskt.

Men den dagen jag verkligen ser det som ngt som jag har skapat in i mitt liv, då kan jag det. Det är också jag, det är som en värkande, fumlig hand som behöver massage och värme.

Jag säger inte att vi inte ska sätta gränser och skydda oss, att sätta gränser är också Kärlek. Men det är stor skillnad på gränssättning och dömande.

Och ur ett annat perspektiv, om allting är Kärlek, då är det som inte är Kärlek frånvaron av det som Är! Det som inte är Kärlek kan bara läkas med Kärlek! … inte med mera frånvaro av Kärlek!

2 kommentarer: