12 dec. 2010

Bana väg för Herren


Dagens tema i kyrkorna är "Bana väg för Herren"

Evangelietexten handlar om Johannes döparen som förkunnade medmänsklighet, respekt och ärlighet i öknen. Många sökte upp honom och lät sig döpas. De frågade honom om han var den frälsare de väntade på. Han svarade jag döper i vatten, han som kommer efter mig döper i den heliga ande.

För mig är Johannes som döper i vatten olika andliga läror och dogmer. Vi behöver förkunnelse och inspiration från många håll, vi behöver andras sanningar för att hitta vår egen. Andras sanningar banar väg för vår egen sanning, vår Herre.

Vi behöver prova andras sanningar för att komma närmare vår egen Sanning. När vi möter och provar en sanning kan vi antingen upptäcka att det är vår sanning eller att det inte är vår sanning i båda fallen kommer vi närmare Gudomen i oss själva. På så sätt banar andras sanningar vägen för vår Sanning.

Om vi köper andras sanningar okritiskt som en dogm som vi följer slaviskt, då kan vi kanske upplevas som "bättre" som människor, men allt blir utanverk som rinner som vattnet på ytan, kanske sköljer de oss rena och gör oss redo att landa i oss själva, i våra Hjärtan, eller lägger de sig som en ogenomtränglig hinna på vår yta och hindrar oss att möta oss själva.

Först när vi hittat in till vårt Hjärta, till vår Sanning har vi blivit döpta i anden, vi har hittat tillbaka till Gudomen i oss själva och blivit vår egen Herre.

1 kommentar:

  1. Väldigt bra text, förutom då att jag blivit min egna Quinna :-)

    SvaraRadera