2 apr. 2011

Det goda exemplet

Det skildras så mkt elände i media, folk blir lurade, folk sätts på bar backe, tvingas söka jobb när de är cancersjuka. Krig, våld och orättvisor.

Skulle ngn ngn gång vara visionär och tro på de goda lösningarna, säger folk "Det låter vackert men tyvärr så fungerar det inte."

Minns du filmen "Pay it forward - Skicka vidare" Om killen som kom på att om han hjälpte 3 personer med ngt som de inte skulle kunna klara själv, och bad dem att göra det samma för 3 andra, det hela spred sig som ett positivt pyramidspel"

Vi behöver goda exempel för att göra Kärleken möjlig. Utan de goda exemplen så har vi helt enkelt svårt att tro på det. Och för den som trotts allt vågar drömma, blir det uppförsbacke hela tiden, med massor av egna och andras tvivel. Här kommer ett gott exempel. Jag är så tacksam att jag har fått bevittna detta vilkorslösa givande:

I går fick jag vara med om ngt underbart. En vän till mig hamnade oförskyllt i ekonomisk kris. Hon pratade av sig sin förtvivlan med några av sina närmaste vänner. Situationen tycktes hopplös. Det mest akuta problemet var hyran på 3500kr som skulle betalas inom 24 timmar.

Då fick en av hennes vänner en idé.

I en andlig FB-grupp med drygt 700 medlemmar lade hon ut följande inlägg:

"Skulle ni kunna avvara 100 kr ? Inte till mig då! Men utan att veta vad eller till vem det ska gå till ? Vi lever i ett land fullt av lagar och principer. Sverige är ett I-land och vilket I-land sen då.. så vad säger ni ? Nån som har en idé om hur man kan samla ihop pengarna i så fall. Och det är bråttom..
...
En av våra själasyskon är i STOR knipa !!! blir utan bostad from fredag.. så en kan inte göra allt men alla kan göra nåt
....
Jag fixar ett bankkonto i nordea i morgon och skriver in kontonumret här.

...
Nu finns det nån på nära  håll som behöver hjälpen och det ordentligt. Finns ingen utväg för henne ♥ hon har dessutom barn "


Responsen var omedelbar, många ville bidra, det fanns också en naturlig sund skepticism, man hade ju gudbevars läst i tidningen om hur hjälpen inte når fram.

13 timmar senare var ett konto öppnat och kontonumret utlagt i gruppen.

18 timmar efter första inlägget skrev vår vän följande:

"Jag kommer att ha svårt att skriva, för tårarna sprutar på mig, tårar av enorm tacksamhet.. jag har gråtit hela dagen, men att komma in här nu och få se eran kärlek, som ni grejat och haft det.. ni berör mig så långt in som aldrig något annat ha gjort.. Hur kan jag förtjäna så fina människor i mitt liv ? Ni ger helt villkorslöst utan att kräva nåt tillbaka.. jag bröt i hop när jag pratade med initiativtagaren i telen, och sa till henne,.. för mig känns det som känslan dom får i "extreme home makeover" en lättnad , men också en makalös tackamhet.. Jag finner inga ord, jag vet inet vad som skulle kunna väga upp för att ens komma i närheten av det ni gjort.. Min kärlek till er är gränslös tror jag är i chockfas fortfarande.. Vilka hjältar ni är , allihopa... vilken kärlek ni är... det droppar tårar ner på tangenterna när jag skriver... ni är så fina , så det finns inga ord.. Att säga Tack vore för lite, jag vet verkligen inte vad jag ska säga till var och en av er.. Jag älskar er, är också för lite.. jag hoppas jag en dag kan ge tillbaka , om så bara en bråkdel av den kärlek ni ger mig.. Jag sa till mina själasystar häromdagen, att jag har ingen familj, jag lever helt ensam utanför släkten.. men , jag har den vackraste , mest kärleksfulla familjen , en människa kan önska sig.. Kan inet skriva.. jag bara gråter.. jag får be er vänta lite, för jag måste gå undan ett tag , och försöka ta in allt.. Tusen tack, Älskar er massor massor massor... och inser att jag verkligen är välsignad.. hur kan jag ha gjort mig förtjänt av så fina människor ?, hämtar mera kleenex och återkommeer..♥♥♥♥♥"

Och när hon samlat ihop sig ngn timme senare så gav hon bakgrundshistorien till de som hade helt förbehållslöst get sin skärv utan att veta knappast ngt:

"Hela mitt liv har jag sett rakt igenom människors hjärtan, ända sen barnsben har jag sett igenom masker, jag har varit den tysta som alltid jobbat i skymundan, redan vid 5 års ålder, gjorde jag små... anonyma paket och gav till dom som vara ensamma eller sjuka.. Att hjälpa har alltid varit en självklarhet, något som jag präntat in hos mina barn.. Dom har därför kommit hem med massa olika typer av " skumma " typer, gett av sina leksaker, sina kläder till barn som behövt bättre.. Vi har kramats med hemlösa missbrukare och lagat mat till dom, när alla andra gick förbi... TVI för sånt.. Att hjälpa har för alltid varit en så ren energi för mig, för mina barn.. Nu minns jag inte riktigt ordagrant, men som min minsta son sa.. att har man bara kärlek då är man rik ..

Som många andra har jag levt snålt, och på gränsen till fördärv många gånger, men har ändå lyckats hitta lyckan i mitt liv ändå, hitta kärleken i mig själv och min omgivning.. eftersom " pengar är inte allt " men tror mig, pengar är allt , i bland.. och eftersom pengar är energi så förstår ni kanske hur man känner sig i kroppen när man är Tom på energi... jag jobbar med olika typer av behandlingar, men jobbar även extra som pers ass,... Förra månaden, av någon anledning så fick jag inte jobba nåt, och inte en enda kund.. jätte konstigt... så det skulle bli resultatet INGEN LÖN alls från något håll.. jag trodde jag skulle klara det på något mirakulöst vis..

Men så kom det ett besked att FK dragit in mitt bostads bidrag, eftersom ena sonen flyttat... så min inkomst denna månad, var ett barnbidrag... jag tvingades svälja min stolthet och gå på soc... tårar rann, och jag förklarade min sits.. men dom sa kallt VI KAN INTE TA DIG FÖRE, DET ÄR INTE BARA DU SOM ÄR UTAN PENGAR... i vanliga fall hade jag bråkat, men orken fanns inte.. jag sprang ut därifrån och grät.. vad göra ?? sälja möbler ? jag har knappt några möbler.... men har lagt ut annonser på våra sängar, och en fåtölj.. hyresvärden var BENHÅRD... ingen krita !! Hon har blivit blåst , så hon vågar inte.. och hennes ord var typ... betala inom 24 timmar annars.... inte ens det lyssnade dom på uppe på soc.. likgiltiga- och kalla.

Jag hade gjort allt jag kunde... erbjudit behandlingar tom billigare än innan...

Satt ut annonser på möbler.. att låna av banken gick inte.. eftersom jag har en liten deal med fogden.. så där sprack det... jag kikade på sms lån, men tack o lov gick det inte ens igenom där... så livet kan ändras snabbt, livet kan ta annan vändning fortare än du tror... Det fanns inte en tanke hos mig ens att be om lån av någon av er, jag fick panik helt enkelt, jag skakade som ett löv, och kunde knappt andas... 24 timmar ?? som ett skrämt rådjur sprang ja, utan att veta vart... att sitta med affirmationer om JAG ÄR EKONOMISKT OBEROENDE - Jag är i ett fritt flöde av pengar... och annat... no way... jag insåg fakta... det var kört.

Ibland gäller inte andligheten för mig, ibland kommer verkligheten i kapp, och man måste inse, att okej, så här är livet.. att så många, många människor sen blev engagerade är magiskt.. jag hade inte en aning förrän i dag under dagen..

Det finns inte ord som kan uttrycka den tacksamhet jag känner, den frid, den lättnad.. jag har gråtit hela dagen.. av tacksamhet.. jag delade min rädsla och maktlöshet med en del av er, men kunde väl aldrig ana att det skulle ge ringar på vattnet.. jag känner hur välsignad jag är, som får vara en del av eran kärlek, .. När tom människor som inte vet vem jag är, är villiga att hjälpa till, då fylls mitt hjärta med ännu mera kärlek.. Som jag sagt hela dagen, det finns inte ord.. jag kan inte uttrycka mitt tack till er.. för det känns som om tack är för litet.. jag har landat i chocken nu, och jag hoppas jag kan få hjälpa dig tillbaka någon gång.. Tack underbara NI för omtanken, kärleken, och den medmänsklighet som ni visat mig..

Hyran är nu betald, och en enorm klump försvann från min mage..

Alla samtliga har min kärlek, nu och alltid! ♥♥"

Själv har
jag ett OM-konto (ett konto för Oförutsedda Möjligheter), inspirerat av Micke Gunnarsson. På kontot sätter jag in ca 1% av min inkomst varje månad (målet är ca 10%) och när ngn oförutsedd möjlighet att investera i ngt bra uppenbarar sig, likt denna kampanjen här, så gör jag ett uttag. Just nu var redan allt innehåll på kontot bokat för en annan investering, så där fick det bli en extrainsättning.

De pengarna som finns på OM-kontot är pengar som jag inte räknar med, så jag kan ge dom till vad som helst som mitt hjärta slår för, en vän som akut behöver gå till tandläkaren, uteliggaren som säljer de hemlösas tidning eller som i situationen ovan. Det är så gott att ha ett konto och slippa säga nej tyvärr jag har inga pengar just nu, vill jag ge så kan jag ge, och den som får pengarna vet att det är pengar som enbart är till för detta så den slipper att känna att den hamnar i skuld. En annan gång är det vår vän, som får ett tillfälle att hjälpa ngn annan och kan "pay it forward"

Skaffa ett OM-konto du också, det hjälper till att göra vår värld ändå vackrare!

2 kommentarer:

  1. jag ska skaffa ett OM konto,, sådan kärlek och tillit det finns hos alla..
    just nu är jag i den situationen som kvinnan i texten.... men jag bor i min husvagn så hyran är betald till september,,,, sen är en annan tid, då har säkert allt löst sig, hoppas jag ...
    berörd blev jag av texten och känner igen mig,.. att ge ovillkorligt är ett privilegium och att ge utan baktanke är svårt .

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera