2 maj 2011

Slöhet (8 bägare)

Slöhet är för många ett negativt laddat ord, men för mig är slöhet och lathet en dygd. Vad hade mänskligheten varit utan slöhet? Hade vi ens uppfunnit hjulet?

Det finns absolut ingen anledning att göra någonting som vi inte vill göra, och finns det några "måsten" utöver det så föredrar jag att lägga så lite tid och energi som möjligt på det.

Jag har gått genom en stor del av livet i tron att jag måste prestera och vara duktig för att duga och ha ett värde. Men det är inte genom att prestera vi får vårat värde, värdet är ngt som vi alla har i lika hög grad oberoende av vad vi gör, bara genom att vara! Att göra har inget värde i sig, det är att uttrycka vår längtan och att skapa som är värdefullt. Det är inte att vi gör som är viktigt utan varför vi gör! Och att slöa är klart underskattat idag, jag tror att antalet utbrända hade varit betydligt lägre om vi hade värderat slöandet högre.

Ge dig tid att ta det lugnt och njuta av livet så blir livet mkt enklare och vi har kraft att göra det vi längtar efter i stället.

Slöhetens baksida är förstås orkeslösheten/viljelösheten, att inte ha den psykiska kraften att göra det vi längtar efter.


Klicka på bilden för att dra
dina egna tarotkort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar