15 okt. 2010

Namasté

Tidigare publicerat den 15/10-10 på Sigges radioteater

Vad kallar du ditt Gudomliga Jag?

Gud, Allah, Jahve, Brahma, Modern, Vakan Tanka, Livet, Kärleken, Ditt högre Jag, Chi, Kraften etc.

Namnen är många, och ofta kan det vara bra att ha ett namn, det kan göra det lättare att kommunicera med den delen av oss, att ha en personlig relation med det Gudomliga.

Men lika viktigt tror jag att det är att VETA att vi faktiskt är Ett med det Gudomliga, åtminstone om vi vill bli de Mästare jag tror vi är ämnade att vara. Så svårt att vara en Mästare när vi ser oss själva som mindre än vem eller vad det vara månde. Särskilt svårt blir det om vi tror på en krävande, dömande gud med brist på ngt.

I begynnelsen skapade gud världen, och människan till sin avbild. Må så vara. Men ganska snart därefter skapade människan sin gudsbild till sin avbild. Hur ska vi kunna bli större så länge vi tror på en gud som är liten!

Och vare sig vi tror på en sådan gud eller ej, så präglar den bilden våra kulturer, och hela vårt samhälle.

Vi behöver alla se oss som Gudomliga om vi ska kunna bli Mästare. Och jag tror vi behöver många Mästare idag om vi vill att mänskligheten ska fortleva.

Mitt Gudomliga Jag då? När jag pratar med det så kallar jag det Gud, när jag pratar om det så kallar jag det oftast för Livet eller Kärleken.

Namasté

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar